Eenzame harten 1 Eenzame harten

Pedrosa, een bekende naam in de stripwereld, een man die ons al Portugal, de Vier Jaargetijden en De drie schimmen gegeven heeft, maakte deze strip voor hij begon aan zijn gekend werk. Een vroege Pedrosa als het ware, goed of niet goed?

Paul zit gevangen, gevangen in een keurslijf dat hij zichzelf aandoet door steeds te doen wat anderen willen. Zijn moeder is dan ook één van de grootste controlerende en dominante factoren in zijn leven. Maar dat wringt al even. Hij wil er onder uit en op een dag doet hij dat gewoon... hij gaat er vandoor en neemt risico's. Hij wil zich voor de eerste keer in zijn leven vrij voelen.

Dit is een ander kaliber van stripverhaal dan we gewoon zijn van Pedrosa, om te beginnen is dit geen dik boek maar dat zegt natuurlijk niks over de inhoud. Er was wellicht iets meer uitdieping nodig van de druk die Paul ervaart om het helemaal te voelen zoals hij dat doet, maar dat neemt niet weg dat het weerklinkt. Het lijkt dan ook iets te vlug te gaan in het begin, maar daarna rolt het vlot en duidelijk verder. En dan kom je op de laatste pagina en voel je ineens heel hard de druk en het gevoel van vrijheid door te accepteren wie hij is. Volwassen worden is al eens pijnlijk maar wel de moeite waard.

De tekenstijl... wel, al van bij de cover heb je het beet hé. Eén persoon anders dan de rest, veel drukte rond hem en toch is hij duidelijk alleen in die hele hoop mensen. Zelfs zonder de titel te lezen weet je dus al waarover het gaat gaan. Binnenin, is dit spel met kleuren en het alleen plaatsen van één persoon niet zo altijd nadrukkelijk aanwezig als op de cover, maar toch vind ik Paul consequent hoekiger getekend. Hierdoor is hij en blijft hij het buitenbeentje tussen de mensen.

Het probleem is dat ik een toch ergens stiekem hoopte op een echt meesterwerk en dit is dat niet. Geen super de luxe strip maar wel eentje die best wel goed is.

In het kort: goed maar niet meer