V for Vendetta INT 1 V for Vendetta

Alan Moore, de schrijver, wordt vaak beschreven als de "king of comics" waarom? omdat hij fantastische verhaallijnen kan schrijven en het kinderachtige uit comics haalde, en hij begon daar zo'n beetje bij met V for vendetta.

Even kort en bondig het verhaal schetsen: het is de toekomst van London (denk er wel even bij dat dit verhaal uit de jaren 80 is en daarom V for vendetta eigenlijk in "the 90's" afspeelt) en die wordt overheerst door een stricte, strenge, gecontroleerde en natuurlijk fascistiche regering. Evie wordt opgepakt door fingermen (plaatselijke beruchte politie) maar wordt gered door de hoogst anarchistische kerel die luistert naar de naam V. V neemt Evie onder hoede en voor de rest moet je het zelf maar lezen want er gebeurt nog veel.

Het verhaal is, zoals we van Alan Moore gewoon zijn, buitengewoon sterk, de personages zijn diep veelzijdig en zeer realistisch (op sommige na dan) vooral V dan die duidelijk gebaseerd is op Guy Fawkes (kerel die in de 17e eeuw het parlement wou opblazen.) maar is net genoeg verschillend om te blijven boeien hij wordt naarmate het verhaal vorderdt geen persoon meer maar een idee, een ideaal dat heet ANARCHIE!!Er zijn ook niet echt slechte mensen in V for vendetta de fascisten zijn gewone bakkers enslagers die fascisten zagen als de orde van de dag en er eigenlijk niet zo veel om gaven wat ook weergeeft hoe weinig mensen er om geven en er wordt natuurlijk ook in vertoond wat voor een afgunst Alan Moore vertoont aan democratie. Wat Alan Moore ook zelf zegt is dat hij de toekomst gebruikt om het heden te vertellen het geeft hem ruimte om dingen te vertellen die aanstotelijk zijn maar kunnen gebeuren.

De kleuren zijn helaas een stuk minder waard maar hier is een goede uitleg voor, de grote pieten van DC comics worden er nog wat geld kunnen uitslaan toen de film uit kwam, daarom hebben ze snel een nieuwe versie gemaakt met slappe kleuren en vrij slechte kwaliteit. Maar de originele V for vendetta is zwart wit vlak op mekaar zonder lijnen getekent daarom zien de plaates in de nieuwe versie er zo slecht uit... Gelukkig stoort het niet zo fel (want ik persoonlijk haat slecht gekleurde dingen)

V for vendetta heeft een van de sterkste verhalen die in de comic wereld op de markt ligt, waarschijnlijk niet de meest beste tekeningen maar wel de beste graphic novel die er is en een MUST HAVE , heb je em ergens gezien ga dan van deze site af, naar die winkel en KOPEN DIE HANDEL..