Bollie & Billie 1 60 gags van Bollie en Billie

In dit album van Jean Roba staan 60 gags van Bollie en Billie. Jean Roba starte zijn carrière in de jaren 50 als illustrator in de reclamewereld. In 1957 ging hij werken voor Dupuis en Robbedoes. Eind jaren 50 werd hij door André Franquin als medewerker aangeworven voor de Robbedoes en Kwabbernoot reeks. Maar hij werd vooral bekend door de Bollie en Billie reeks die hij in 1959 starte.

Ik had natuurlijk wel eens van Bollie en Billie gehoord, maar had de strips nog nooit gelezen. Min interesse in deze serie werd gewekt door dat ik op Catawiki Ley Kip achter zijn naam zag staan. Ley Kip is een samenwerkingsverband tussen Denis, Franquin, Roba en Jidéhem. Dus ik was in de veronderstelling dat Franquin, waarvan ik ook alles verzamel, mee had gewerkt aan de Bollie en Billie reeks. Bij nader onderzoek bleek dat niet het geval en bij het lezen van dit album herken ik ook de typische Franquin stijl niet terug, niet in de tekeningen en niet in het scenario. Toch ben ik vol goede moed dit album gaan lezen.

Om eerlijk te zijn heb ik het niet in één adem uitgelezen. Hoewel het tekenwerk mij erg aanspreekt, het is een leuke cartooneske stijl, vind ik de grappen meestal een beetje flauw. In 1962, het jaar van het verschijnen van dit eerste album, zullen de ondeugende streken van zowel Bollie als zijn hondje Billie misschien wat stof hebben doen opwaaien, maar nu kan bij mij slechts een enkele keer een glimlach op mijn gezicht toveren. Wel leuk vind ik dat het jongetje Bollie heet en het hondje Billie. Ook een leuk gegeven vind ik dat Billie vaak grappig is. Maar over het algemeen vind ik het niet een serie die ik de moeite waard vind om te gaan verzamelen.

Bollie en Billie op Ratatouille TV