Student Tijloos S1 Het spiegeldoolhof

Sinds 2006, brengt uitgeverij Sherpa het tekenwerk van Thé Tjong-Khing, (Java, vier augustus 1933) in mooi verzorgde herdrukken uit. Uiteraard mochten in deze herdrukken de verhalen van: ‘Arman en Ilva’ niet ontbreken net zomin als de reeks: ‘Storende verhalen’. Een strip die tot op heden ontbrak in deze reeks heruitgaven is: ‘Het Spiegeldoolhof’ een strip waarin een zekere student, Tijl Tijloos de hoofdrol opeist.

De reeks: Student Tijloos’ is er eentje, die oorspronkelijk in beeld gebracht werd in 1959 door Jan Kruis, op tekst van Marten Toonder. Door onenigheid tussen beide auteurs en door onvoldoende afnemers verscheen dit verhaal nooit in de krant of in album. De serie werd zelfs een tijdje stop gezet, waarna, gelukkig maar, een tweetal jaren later ‘Het Algemeen Dagblad’ dan toch interesse vertoonde in de strip. Het scenario werd niet langer uitgedacht door Toonder maar overgelaten aan Lo Hartog van Banda. Gerrit Stapel zou instaan voor het tekenwerk. Deze tekende de eerste twee verhalen, met name: ‘Een droesel op de vliering’ en: De Wet van Vraag en Aanbod’. Om één of andere reden werd het tekenwerk van het derde verhaal doorgeschoven naar Thé Tjong-Khing. Naar verluidt, omdat Toonder verzot was op de fijne lijnvoering die deze tekenaar ten toon spreidde. Al moeten we eerlijk zijn, voor de laatste twaalf stroken van het verhaal werd Gerrit Stapel opnieuw ingeschakeld als tekenaar. Met als reden, Khing kon na een tijdje de werkdruk niet meer aan en ging eronderdoor.

Toch vond uitgeverij Sherpa het de moeite waard, en dat vinden wij eveneens, om deze eerste eigen dagstrip van Khing die verscheen op 24 april 1962 in de krant, opnieuw uit te brengen. In dit verhaal, een combinatie van een psychologische thriller en een puur avonturenverhaal, dat perfect de sfeer van de jaren zestig uitbeeld, bewijst Khing, dat hij één der weinige echte tekenaars is, die geen maniertjes zoekt, geen stijltjes heeft, maar gewoon een virtuoos tekenaar is. Ondanks het feit dat Khing midden jaren zeventig de stripwereld de rug toekeerde, oogst zijn stripwerk nog steeds veel lof. En weet hij nog steeds een fanatieke horde aan fans achter zich te scharen. Toch ging zijn tekenkunst niet verloren, hij legde zich na het afscheid van de stripwereld, vooral toe op het illustreren van kinderboeken. Iets wat hem heel wat prijzen opleverde. Zo won hij één keer een Zilveren Penseel en drie maal een Gouden Penseel. Tevens kreeg hij in 2005 de Woutertje Pieterse Prijs voor het boek: ‘Waar is de taart’ en in 2010 de Max Velthuijs-prijs, de oeuvreprijs voor illustratoren van kinderboeken.

In dit album werden als afsluiter twee dossiers opgenomen. Het eerste: ‘ Een gouden duo’ is gebaseerd op een gesprek dat Rudy Vrooman op 20 april 2016 met Thé Tjong Khing had. Het tweede dossier: ‘ Het Spiegeldoolhof’ is gebaseerd op gesprekken met, Thé Tjong Khing en correspondentie met Dick Matena. Het bevat eveneens citaten van, Lo Hartog van Banda, Gerrit Stapel en Fred Julsing. WG.