Rio (Rouge) 1 God voor ons allen

Rio (de Janeiro), de Braziliaanse stad, is gekend om vele zaken. De samba en bossanova komen van daar, maar de meeste mensen zullen bij de naam denken aan de stranden, het carnaval, het enorme standbeeld van Christus de Verlosser of het voetbal. De mindere kant van deze stad is eveneens niet weg te denken: iedereen kent wel de favela’s (sloppenwijken) waar de criminaliteit hoogtij viert. Drugsbendes, straatboefjes en tuig allerhande vechten er om de heerschappij. Maar ook leger en politie doen hun duit in het zakje. Het is tegen die achtergrond dat deze reeks zich afspeelt.
Alma is een jonge vrouw die in de favela’s woont samen met haar kinderen Rubeus en Nina. Ze is tipgeefster voor de politie, maar dat breekt haar zuur op en beide kinderen komen er alleen voor te staan. Bedelen levert hen niets op en ze komen terecht bij een jeugdige straatbende die overleeft door mensen te overvallen.

Garcia en Rouge schotelen ons met dit album een hard verhaal voor dat een blik biedt op de meedogenloze werkelijkheid zoals die in de sloppenwijken heerst. De moeilijkheden waarmee kinderen en politie te maken krijgen en de onderlinge relaties tussen deze twee groepen worden uit de doeken gedaan. Dit gebeurt wel op een dusdanige manier dat de vaart in het geheel wordt gehouden. Het is die unieke kijk op de moeilijke jeugd van vele kinderen die het album zo aantrekkelijk maakt. Hier in onze begoede Westerse wereld kunnen we ons nauwelijks voorstellen hoe die kinderen zich moeten voelen en met welke problemen ze te maken krijgen. Iets waarbij dit album helpt.
Het basisgegeven wordt gekruid door een vleugje toverkunsten waarbij goden en Satan worden vereerd of aangeroepen. Op dit moment vormt dat echter een randverschijnsel dat dient om het een en ander iets aannemelijker te maken. Eerlijk gezegd hoop ik dat dit gegeven niet zal overheersen in komende delen, want dan wordt er een heel andere kant opgegaan en het is net de realistische inslag die me erg kan bekoren.
De tekeningen van Rouge en Garcia zijn ruw en hebben bijwijlen een troosteloze aanblik. Iets wat erg goed past in het verhaal. Ook de inkleuring slaagt glansrijk in z’n opzet, met name dan in de meer duistere delen waarin de boefjes in beeld worden gebracht. Sommige andere situaties ogen soms ‘te gelikt’.

Besluit: een goede start van deze reeks! Hopen maar dat de auteurs op dit elan verder gaan!