Miss Deeplane 1 Als de maskers vallen

New York, in de verre toekomst. Een enorm, uit het niets opduikend ruimteschip, opent plots het vuur op de verbijsterde bewoners. Wat is de oorzaak van deze gewelddadige invasie? Het antwoord is simpel, Nea een jonge vrouw, is de oorsprong van alle ellende. Zij is op aarde bekend als Miss Deeplane. En is de internationale mascotte van het bekende magazine 10/10. Over de ganse wereld het favoriete maandblad van de geeks. Ze is de koningin van de comic cons en de manga- en stripbeurzen. Wat maakt haar dan, ondanks al dit succes, een prooi voor buitenaardsen? Hiervoor duiken we even terug in het verleden, waar Nea een rustig leventje slijt met haar vriendin. Samen geven ze zich over aan meer dan één vrijpartij. Alles lijkt koek en ei tussen dit duo. Tot Nea, na een stomende vrijpartij haar vriendin een ander meisje ziet kussen. Haar droomwereld stort in.

Al piekerend verlaat ze haar woonst, waarbij ze diep in gedachten verzonken vergeet de conciërge en zijn hondje te groeten. Waarna ze plots, als bij toverslag, stemmen in haar hoofd hoort. Ze begint aan zichzelf te twijfelen. Zeker als men weet, dat ze al eerder opmerkte dat ze haar uiterlijk kan veranderen in om het even welke persoon, als ze liever niet herkend wil worden. Ze weet nog steeds niet hoe haar dit steeds opnieuw lukt, maar neemt zich voor om te ontdekken hoe het werkt en van wie ze die gave heeft. In elk geval niet van haar ouders, die een gewoon en saai leventje leiden. Met al haar vragen en verdriet stapt ze naar hen toe. Deze geven schoorvoetend toe dat ze Nea adopteerden. Zij is de dochter van een polymorfe alien en een uitgeweken Française, die van een druïde afstamt, die op zijn beurt dan weer afstamt van intergalactische goden . Is iedereen nog mee met de les? Haar speurtocht voert haar naar het beruchte en zwaar bewaakte legerkamp Area 42.

Waar naar verluidt het ruimteschip van haar vader is ondergebracht. Het toestel waarover het gaat is voor haar een ware afknapper, maar eens ze in dit bouwsel binnenglipt, blijkt het vanbinnen groter dan je op het eerste zicht zou denken. Als dan plots een telefoon rinkelt, neemt ze deze onbewust op en bezegelt hiermee niet alleen haar lot, maar ook dit van de stad New York. Wat meteen het ruimteschip aan het begin van ons verhaal verklaart. Uiteraard laat Nea haar stad en zijn bewoners niet stikken. Onder haar naam Miss Deeplane, roept ze overal ter wereld, de superhelden ter hulp. Een oproep waarop deze massaal reageren.

Oplettende lezers, hebben waarschijnlijk al de gelijkenis tussen Nea en Tessa Intergalactische Agente opgemerkt. Inderdaad ze ontstonden beiden op de tekentafel van Stéphane Louis, (‘Escobar’) tevens de scenarist van dit verhaal. Daar waar Tessa meer bestemd is voor een jonger publiek is Miss Deeplane heel wat stouter. We kunnen al eens genieten van mooie vrouwelijke rondingen en een stoeipartij tussen twee dames. Maar tevens is dit album een eerbetoon aan alle superhelden van over heel de wereld. Die eensgezind de handen in elkaar slaan, als één onder hen, diep in de problemen zit. Het scenario vertrekt vanuit het simpele feit dat een onzekere Nea op zoek gaat naar haar afkomst. Maar Stéphane Louis, maakt het zichzelf niet gemakkelijk, hij bouwt via dit gegeven, een hele leefwereld omheen zijn geesteskind. Waarin niet alleen freaks opduiken, superfans, afgevaardigden van de goden en… Neen we gaan verder niets meer verklappen, anders is de lol er compleet vanaf. Het geheel tekeningen en scenario vormen een humoristisch sciencefiction verhaal. Maar dan eentje van pure klasse. Miss Deeplane 1 verscheen bij: ‘Mediageuzen’ een kersverse stripuitgeverij met heel wat potentieel. WG.