De reis van de vaders, De exodus volgens Yona 2 Onrust

Na de uitstekende reeks ‘De reis van de vaders’ waarvan u HIER recensies kan lezen, nam ik me voor om de volgende cycli niet meer te lezen. Een mens moet jammer genoeg ergens keuzes maken. Maar… na enkele goede kritieken gehoord en gelezen te hebben, besloot ik dan toch een album uit de spin-off ter hand te nemen.
Yona, verre voorvader van Jonas uit de hoofdreeks, is de raadsheer van de heersende Egyptische farao en heeft daarmee z’n handen vol. In die tijd (een goede 1500 jaar voor de jaartelling) hebben de Egyptenaren het niet gemakkelijk want God roept bij monde van Mozes de ene na de andere plaag over het geteisterde land uit in de hoop dat men het Joodse volk laat vertrekken. Natuurlijk laat men het goedkope werkvolk niet zomaar gaan want anders moet men zelf opnieuw beginnen wroeten en wrochten.

Velen zullen het bijbelse verhaal wel kennen, maar Ratte maakt er een uiterst aantrekkelijk geheel van omdat hij het in oorsprong serieuze verhaal overgiet met een heerlijk sausje humor. Zowel de personages als de vertelling krijgen een grappige invalshoek aangemeten door overdreven karaktertrekken en een simplistisch voorstellen van de omstandigheden. Het hoofdpersonage, dat bijna een evenknie is van zijn verre nazaat Jonas, steelt de show. En daar zal niemand die dat personage al kent, rouwig om zijn.
Belangrijk in heel het concept is dat het bijbelse verhaal van de 10 plagen wel verteld wordt, maar dat de nevengebeurtenissen minstens evenveel plaats krijgen in het geheel. In dit geval bestaat dat uit de speelse en nogal aanwezige Israëlische slavin die uitverkoren is om de echtgenote te worden van Yona. Haar omgeving moet het danig ontgelden en de Joodse Libi ontpopt zich tot een echte kwelgeest van haar omgeving. Die toevoeging zorgt voor een vlot lezend album waarbij een glimlach nooit ver verwijderd is.
De tekeningen liggen volledig in de stijl van de eerdere albums en benadrukken het ontspannende karakter dat dit epos uitademt. De licht karikaturale stijl verstrekt het hele opzet van de auteur.

Besluit: natuurlijk is het vernieuwende eraf, maar dit blijft de perfecte lectuur voor wie wat bijbelse kennis wil opdoen op een uiterst amusante manier! Ik vrees dat de planken in m’n boekenkast nog wat meer zullen doorbuigen...