Say Hello to Black Jack 1 Kronieken van de afdeling chirurgie

Eijirô Saito is net afgestudeerd en werkt nu als co-assistent aan het universitair ziekenhuis. Omdat hij daar te weinig verdient, gaat hij al gauw in een ander ziekenhuis werken in de nachtshift. Daar verdient hij dubbel zoveel per nacht als hij eerst per maand verdiende. Maar al gauw begint hij te beseffen dat het niet zo romantisch en mooi is als hij zich eerst inbeeldde. Hij begint zich stilaan af te vragen wat het echt in houdt om arts te zijn.

Say Hello to Black Jack deel 1 begint aan in een helse vaart. Syuho Sato draait niet rond de pot en sleurt ons van in het begin diep de wereld van de co-assistenten in, en hij doet dat bijzonder effectief. Je voelt echt goed aan hoe Saito verbijsterd is van alles wat hij te zien krijgt (en dan gaat het niet over opengereten lichamen en bloederige ingewanden) en al gauw begint te twijfelen of dit wel is wat hij wil. De morele dilemma's stapelen zich in hoog tempo op. Vanaf het 2de hoofdstuk gaat het iets rustiger aan, maar Saito krijgt het er niet gemakkelijker op en Sato weet dit het hele boekje boeiend te vertellen en knap in beeld te brengen. De tekeningen zijn gedetailleerd en goed uitgewerkt.
Het is duidelijk dat Sato weet waarover hij het heeft. Het medische wereldje in Japan wordt hier stap voor stap onthuld, en het is niet allemaal even mooi.
Geen manga zoals de meeste mensen het zich voorstellen: geen mechas, geen SF toestanden whatsoever, geen geweld, geen sex, gewoon een goed verhaal. Een sterke aanrader!