Tangy en Laverdure (Dargaud/Lombard/Oberon/Novedi/Arboris) 28 Vlucht 501

Van midden tot zowat einde vorige eeuw waren stripverhalen met piloten schering en inslag. De meest populaire waren Buck Danny, de pionier onder dit soort van verhalen, gevolgd door Dan Cooper en Tanguy en Laverdure. Buck Danny en Tanguy hebben een relance gekregen, weliswaar met andere scenaristen/tekenaars maar getrouw aan het origineel, of toch zoveel mogelijk.

Tanguy en Laverdure zag het levenslicht onder de auspiciën van niemand minder dan Jean-Michel Charlier en Albert Uderzo. Charlier verzorgde de scenario's tot aan zijn dood in 1989 maar tekenaars zijn er wel wat geweest, en niet de minste. Naast Uderzo had je nog Jijé, Patrick Serres en Alexandre Coutelis.
En toen werd het stil. Tot Jean Claude Laidin en Yvan Fernandez de fakkel terug opnamen en als nieuw team zorgden voor nieuwe verhalen. En dat Laidin een oud jet-piloot was zullen we geweten hebben. Hij laat geen moment onbenut om zijn kennis honderduit rond te strooien. Voor mezelf tot vervelens toe maar voor de meesten zullen dit leuke weetjes zijn. Het mocht wel iets minder, maar ala, muggenziften laten we aan anderen over.
Het geheel is uitermate knap getekend en je ziet de kennis en de passie van beiden voor alles wat gemotoriseerd is, of het nou vliegtuigen zijn of andere voertuigen, tot in de detail werden ze op papier gezet wat resulteert in prachtige plaatjes (zie de cover alleen al.) Het verhaal daarentegen komt traag op gang. Het duurt toch tot pagina 21 voor we in het avontuur belanden. Zijn de 20 vorige pagina's dan bladvulsel? Vergeet het maar. Je maakt kennis met het reilen en zeilen van de vliegerij en de training die hieraan verbonden is. Een soort kat en muisspel tussen de jets en een collega die dienst doet als mogelijk doelwit. En eens de pagina 20 voorbij start dan nog eens de spanning in het verhaal.

Dit eerste deel van een tweeluik behoort tot het betere tekenwerk maar is qua scenario wat magertjes. De reden is vermoedelijk, wat zo vaak het geval is bij tweeluiken: een verhaal opbouwen om in het tweede deel met een rotvaart in de suspense terecht te komen. Is het een aanrader? Ja voor iedereen maar de techneuten onder ons zullen smullen van de massa's info.