Dwergen 2 Ordo van de Talion

Met enige terughoudendheid begon ik dit album te lezen. Met spin-offs is het immers steeds wat riskanter om de verwachtingen ingelost te krijgen. Er zijn natuurlijk tal van voorbeelden waarbij een nevenreeks wel goed uitpakt, maar de mislukkingen die een stille dood sterven, zijn waarschijnlijk talrijker.
Inhoud in het kort:
Ordo wordt als 6-jarige bij z’n zuster weggehaald. De vader, een belangrijk lid van de Orde van de Talions, heeft hem immers opgegeven voor een opleiding als moordenaar bij de Zwarte Loge. Deze geheime vennootschap is een belangrijke schakel in het handhaven van de macht van de Talion. Iedereen die in de weg komt te staan van wat die heersers willen, wordt zonder dralen uit de weg geruimd.
Ordo klampt zich echter vast aan het beeld van z’n zuster, is uit op wraak en gaat een kant op die z’n leermeester Abekash niet of toch minstens te laat zag aankomen.

Met ‘Dwergen’ bevinden we ons op de wereld waar ‘Elfen’ in de gelijknamige serie reeds 9 (in het Frans zelfs 14) verhalen lang de plak zwaaien, maar staan nu dus de archetypische kleine en sterke wezens centraal. Vooral de machtsverhoudingen binnen de dwergenwereld worden uit de doeken gedaan, samen met de werking van de moordenaarsbende de Zwarte Loge. De sterkte van dit album wordt mee bepaald daar het feit dat dit een volledig op zichzelf staande vertelling is die perfect te lezen is zonder dat je een van de andere boeken moet kennen. Ook het feit dat het om een afgerond verhaal gaat, spreekt in het voordeel. Hiervoor moest auteur Nicolas Jarry wel nu en dan teruggrijpen naar vrij veel tekst, maar persoonlijk vind ik dat niet storend.
Natuurlijk moet de inhoud zelf in de eerste plaats goed zijn. Maar - en dat vermoedde u waarschijnlijk al - ook dat is erg goed. Alle stappen worden goed op- en onderbouwd. Zonder te vervallen in eindeloos uitgerokken aanlopen, worden heel wat elementen aangebracht die het verhaal ondersteunen. Zaken die trouwens heel divers van aard zijn en daardoor de interesse hoog houden. Dit is zonder twijfel een epos zoals ik het graag lees!
Grafisch is het album van een vergelijkbaar niveau als de andere delen en beschikt het over veel details, mooi uitgewerkte decors en erg passende kleuren. Het ruwe kantje is een must gezien de aard van het verhaal en maakt het geheel compleet.

Besluit: mijn terughoudendheid was ongegrond. Dit is een album waar velen zullen van smullen!