100 Bullets (Lion) 25 Boek 25

Het kan bijna niet symbolischer, een gordijn bijna gesloten op de cover van het laatste deel van deze reeks. Maar natuurlijk zou het niet 100 Bullets zonder de kogelgaten in het bloedrode gordijn en een overbekend koffertje met bijhorend pistool en 100 kogels. Om het helemaal af te maken hebben de makers er voor gezorgd dat alles mooi afgerond is in 100 delen.

Waar deze reeks zo ogenschijnlijk simpel begon, mensen die op het diepst zitten, krijgen de informatie wie er voor gezorgd heeft dat ze daar terecht gekomen zijn. En naast de info krijgen ze ook nog de kans om met een anoniem pistool en dito 100 kogels het recht in eigen handen te nemen. De keuze was soms hard en soms heel gemakkelijk om al dan niet een moord te plegen. Het leek er sterk op dat we een opeenvolging gingen krijgen van oneshots maar dan sloop het achterliggend verhaal in de delen en kregen we een indrukwekkende strijd om de macht. De Minutemen, de handhavers van de Trust wat dan weer de 13 machtigste families zijn, moeten de vrede behouden tussen de families en alle gevaren tegen hen uitschakelen. Dat koffertje met pistool en kogels blijkt hier niet zo maar willekeurig uitgedeeld, maar met de intentie om de twee partijen en de families onderling op stang te jagen. En dat lukt. Nu zijn we bij de finale aangekomen... wie overleeft of misschien een betere vraag: overleeft er wel iemand?

Deze reeks is in zo een heerlijke film noir stijl gegoten, met femmes fatales, eenzame 'helden', corruptie, schuld, sombere en donkere atmosferen en louche situaties. De tekenstijl ademt dit uit van het prille begin tot de laatste pagina. Geen ontkomen aan en net dat maakt het zo sterk. Verhaal en tekeningen vullen elkaar naadloos aan en creëren zo een reeks die er nog steeds staat.

In het kort: Film noir en een intrigerend misdaadverhaal, waar wacht je op?