stripinfo.be wordt gratis aangeboden, maar de site in de lucht houden kost wel geld. Daarom vragen wij u vriendelijk uw ad blocker uit te schakelen op deze site. Bedankt voor uw steun.

Recensie

Wunderwaffen 5 Disaster day


6 juni 1946, het strand van Normandië bied een troosteloze aanblik. Overal ligt achtergelaten zwaar beschadigd militair materiaal. Stille getuigen van de landing in Normandië door de geallieerden. Iets verderop hoog op de klif, vieren de Duitsers de tweede verjaardag van hun overwinning op de geallieerden op 6 juni 1944. Duitsers, tweede verjaardag? Inderdaad, operatie Overlord was al bij voorbaat gedoemd om te mislukken.



Niet alleen waren de Duitsers van de plannen van de invasie door de geallieerden op de hoogte, ze wisten zelfs perfect waar de troepen aan land zouden gaan. Dit door informatie verkregen door interne lekken bij de geallieerden, en door het nemen van foto’s bij militaire basissen. Foto’s die bewijzen dat een groot deel van het materiaal bestaat uit opblaasbare tanks en nepvliegtuigen. Als de Duitsers, al deze stiekem verkregen informatie netjes naast elkaar leggen, is het slechts een kwestie van tijd vooraleer ze hun troepen verplaatsen naar het bedreigde gebied. De geallieerden onwetend dat hun plannen zijn uitgelekt vertrekken tijdens een stormachtige nacht. Al wat maar kan varen of vliegen wordt ingezet. Bijna zeker van de zege stormen de troepen aan land, beschermd door overscherende vliegtuigen. Ze worden echter warm onthaald door de Duitsers en als dan ook nog eens de natuur samenspant met de Duitsers is de slag in een mum van tijd beslist. Helse bliksemschichten doorklieven de hemel, ze laten de Duitsers ongemoeid, maar treffen de aanstormende troepen en vliegtuigen met volle kracht. Er zit niets anders op voor de aanvallers om zo snel mogelijk het hazenpad te kiezen. De verliezen aan materiaal en mensenlevens is enorm.



Dit vijfde album uit de serie: ‘Wunderwaffen’ wijkt enigszins af van de voorgaande albums, is geen vervolg op album vier: ‘De linkerhand van de Führer’ dat zich afspeelt eind december 1946. Scenarist Richard D. Nolane keert even terug in de tijd, waarbij hij de overmacht van de Duitsers op de geallieerden mooi in de verf zet. Waarbij hij hoofdrolspeler majoor Walter Murnau, die als een rode draad doorheen de verhalen fungeert, slechts vanaf de zijlijn laat meespelen. Het scenario richt zich hierdoor meer op de voorbereidingen die de slag vooraf gaan, de lekken binnen de geallieerde organisatie, het onderlinge politieke gekonkel en met als klap op de vuurpijl: de invasie.



De tekeningen van Maza spreken tot de verbeelding, vooral de lucht- en grondgevechten weet hij perfect uit te beelden. Overscherende vliegtuigen, bulderende kanonnen en soldaten die als slachtvee geofferd worden aan de waanzin van de oorlog, worden op alle mogelijke manieren en vanuit diverse perspectieven in beeld gebracht. Vooral de scènes waarbij het onweer de invasie verijdelt zijn indrukwekkend. Maza’s figuren zijn iets minder indrukwekkend, zijn soms moeilijk herkenbaar en naar mijn gevoel te statisch gebracht. ‘Wunderwaffen’ is een serie die perfect aansluit bij de andere reeksen die reeds verschenen, over hoe het zou zijn, als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen. De diversiteit aan series veroorzaakt soms wel eens wat verwarring . In de ene serie is Hitler omgekomen bij een bomaanslag, daar waar hij in een andere verhaallijn, verminkingen opliep aan zijn gezicht en zich behelpt met een mechanische arm. Ach het is een kniesoor die hier een punt van maakt. WG.



Dit is een recensie van een gebruiker.