Jacques Gipar 2 De terugkeer van de kapucijnen

Misdaadverslaggever en de ster van de krant: ‘France Enquêtes’ (vrij vertaald naar het Nederlands als: ‘Frankrijk onderzoekt’), Jacques Gipar ruilt Parijs en zijn vriendin een weekje in voor een gerechtszaak die gevoerd wordt in Dijon. Hierdoor heeft hij een 330 kilometer tellende rit voor de boeg en zijn verwachtingen zijn hooggespannen om eens kennis te maken met beklaagde Henri Polinet ook bekend onder de naam Caracas. En laat nu net deze boef ontsnappen uit de celwagen die hem vervoerd naar het gerechtshof. Jacques altijd bereid om de politie bij te staan en uiteraard om een primeur te scoren voor zijn krant, haast als de bliksem naar Saulieu, een stad gelegen dicht bij de geboorteplaats van Polinet.

Hij wordt hier echter niet met open armen ontvangen door de plaatselijke politie. Ze behandelen hem afstandelijk en verschaffen slecht met mondjesmaat informatie over de vluchteling. En laat nu net na de ontsnapping van Henri de beruchte bende der Kapucijnen opnieuw opduiken. Een genootschap gebaseerd op een bende criminelen die tijdens de Franse revolutie rondzwierven in de streek en overvallen pleegden op postkoetsen en reizigers. De postkoetsen zijn ondertussen vervangen door auto’s, en de Kapucijnen blijken uitstekend voorzien van een ruime voorraad aan wapens en bijhorende munitie. Hun raids op handelaars in juwelen, op een transport van de Nationale Bank of op een veehandelaar, die zijn zuurverdiende centjes meeneemt naar huis, worden minutieus, haast met militaire precisie uitgevoerd. Vraag is, hoe weten de boeven waar of wanneer er een belangrijk transport plaatsvind.

Als Jacques dieper ingaat op het gebeurde, vindt hij de houding en visie over de overvallen van de plaatselijke politiechef uiterst verdacht. Weet hij waar de Kapucijnen zich schuilhouden, of behoort hij tot de bende? Vanaf het moment dat onze journalist de touwtjes in handen neemt en op speurtocht trekt naar de legendarische Kapucijnen loopt hij het risico er het leven bij in te schieten bij deze risicovolle operatie. Het scenario doet onze denken aan stripfiguren als Felix en Guus Slim, beiden creaties van Maurice Tilleux. Een grootmeester in het creëren van avontuurlijke misdaadverhalen. Thierry Dubois neemt met verve de fakkel over van deze meester. Net als in het eerste album: ‘De Pinardiersbende’ weet Dubois een lezenswaardige plot op te bouwen. Het scenario gunt de lezer geen minuut rust, gaat aan een hels tempo door. Thierry weet tevens de sfeer van de vijftiger jaren perfect weer te geven. De scenarist toont ons een gedreven journalist, die geen moment van rust kent. Hij moet en zal deze zaak tot een goed einde brengen. Dat hij hierdoor zijn leven meer dan eens op het spel zet om de waarheid te achterhalen, ziet hij als een risico behorende bij zijn beroep.

De sfeer en uitstraling van de jaren vijftig wordt eveneens mooi weergegeven door Jean-Luc Delvaux. De uitbeelding van de voertuigen, waaronder auto’s, moto’s, vrachtwagens, tractoren en autobussen is tot in de puntjes verzorgd. Zijn personages zijn goed tot uitstekend getekend. Alhoewel het hier niet gaat om een realistisch getekend verhaal, verworden de personages ondanks de semi-realistische weergave niet tot karikaturen. Met als afsluiter van het album, een overzichtelijke kaart met plaatsen en wegen waar het verhaal zich situeert en een kort artikel over ‘Route Nationale 6’. Mooi initiatief van uitgeverij Gorilla om deze reeks op te nemen in hun fonds. WG.