Chimère(s) 1887 4 Bloedband

1887, Terwijl de bouw van de Eiffeltoren gestaag vordert, loopt de bouw van het Panama-kanaal vast in de modder . Maar daar heeft de jonge Chimère geen last van. Haar positie in het luxe bordeel” de Purperen Parel” is er sinds kort ferm op vooruit gegaan. Nu ze heeft ontdekt dat ze de dochter is van Madame Gisèle krijgt ze haar eigen kamer, en komt ze mee aan het roer van het etablissement. Daarnaast beschikt ze ook nog over het fotonegatief die Ferdinand de Lesseps, de man achter het Panama-kanaal, in diskrediet kan brengen. Ze wil die te gelde maken bij de Amerikaan Burke die haar al heel de tijd achtervolgt. Hij wil op die manier de bouw van het Panama-kanaal stil leggen om zo een Amerikaaks project te kunnen uitvoeren.
Chimère is echter nog naïef en onderschat Burke, gelukkig kan ze op de hulp van madame Gisèle en Leo rekenen.
Terwijl ze samen aan de toekomst van “de Purperen Parel” werken, broeden de Amerikanen echter al op een nieuw plan!
Het verhaal van Christophe Pelinq blijft ver van de werelden van Troy die hij heeft geschapen onder de naam Arleston! Al na het eerste deel had hij me volledig in de ban met de geschiedenis van een dertienjarig meisje die aan de bak moet in een bordeel, daarnaast schotelde hij ook de nodige spanning voor met het complot tegen de Lesseps, waarbij Chimère werd geslachtofferd. Het minst interessante was het verleden van madama Gisèle, en de voorspelbare link met Chimère. Maar nu we weten dat Van Gogh en Gisèle haar ouders zijn krijgt het verhaal weer een nieuwe dynamiek met de nieuwe plannen van de Amerikanen.
De tekeningen van Vincent doen me meer en meer denken aan de tekeningen van Régis Loisel, toch een mooi compliment!
Kortom een spannend verhaal, in een boeiende periode en een speciaal decor! Wat kan een striplezer meer wensen?