Marie-Leontine 1 Marie-Leontine

Het leven is een loterij. En de loting gebeurt reeds bij de geboorte. Niet iedereen heeft het geluk het levenslicht te zien in een liefdevolle en welgestelde omgeving. Bovendien bepaal je niet zelf in welke culturele en/of godsdienstige omgeving je terecht komt. Velen vechten om zich aan de tradities te ontworstelen, slechts weinigen lukken hierin door de groepsdruk. Zidrou en Beuchot vertellen het verhaal van zo’n wanhopig streven.
Besnijdenis, door het WGO beter omschreven als vrouwelijke genitale verminking, is een hardnekkige traditie. Wereldwijd zijn er maar liefst 200 miljoen (!!!) vrouwen besneden waarvan -hou u vast- 500 000 in Europa. Hallucinante getallen die me even sprakeloos maakten. Het siert Zidrou en Beuchot dat ze over dit heikele onderwerp een stripverhaal durven maken. Bovendien slaagden ze met brio in hun opzet! Op een heel toegankelijke manier verweven ze het verhaal van de verminking van vrouwen in Afrika in een liefdeshistorie. Bovendien doen ze dat in een muticulturele setting. Want behalve het hoofditem brengen ze ook nog een ander onrecht naar voor, namelijk dat van de uitbuiting van Chinese arbeiders. Tegelijkertijd passeren nog heel wat zaken van de Afrikaanse cultuur de revue. Dankzij het slim toevoegen van details in zowel verhaal als tekeningen wordt het geheel nog rijker.
De spitsvondige dialogen die nu eens humoristisch zijn en dan weer bittere ernst, zorgen voor een goed uitgebalanceerd album dat de lezer probleemloos geboeid houdt. Tegelijkertijd zetten ze aan tot nadenken. Dit is wat mij betreft een boek dat gesubsidieerd zou mogen worden opdat het op heel wat (openbare) plaatsen voorhanden is zodat een erg breed publiek bereikt wordt.
Door dat alles krijg je een goed gevuld verhaal dat je met plezier meerdere malen zal lezen.
Het grafische werk van Beuchot is aardig. Eerder eenvoudig, maar origineel en sfeervol. Achtergronden zijn vaak van ondergeschikt belang en het accent ligt zoals te verwachten op de gevoelens. En daar krijgen we alles wat we nodig hebben in dit verhaal.

Tot slot wil ik toch nog even volgende bedenking uiten. In het Frans luidt de titel "Un tout petit bout d'elles" wat zoveel wil zeggen als "Een klein beetje van hen". De keuze om in het Nederlands te kiezen voor "Marie-Leontine" ontgaat me, hoewel er uiteindelijk wel iets voor te zeggen is.
Besluit: de vorige 2 albums van beide auteurs spraken mij al enorm aan. Dit album moet daar geenszins voor onder doen! Een topper.