Stripschrift 447 Denis Bajram

Of het blad: ‘Stripschrift’, volgens de samenstellers ’ s’Werelds oudste stripinformatieblad’, nog veel aangekocht wordt in Vlaanderen is voor mij puur koffiedik kijken. Volgens de verkoper in de stripspeciaalzaak, die ik meerdere keren per week binnenloop, ben ik nog de enige klant in zijn zaak, die het blad aankoopt via de losse verkoop. Iets om fier op te zijn? Ik dacht het niet, ofwel heeft dit blad een uitgebreid abonneebestand, ofwel is de belangstelling voor stripinfo die op papier te lezen valt flink aan het tanen. Onze belangstelling was dan ook meteen gewekt toen we op de nr 447, ‘Vernieuwd’ zagen prijken. Zou ‘Stripschrift’ de strijd aangaan met het internet, of worden er flitsende, vernieuwende en van overmoed bruisende artikels en weetjes gepubliceerd?

Vergeet het maar, de vernieuwing bestaat vooral uit het opfrissen van het dertien jaar oude logo en het restylen van de aloude pagina indeling. Wat niet wil zeggen dat we niet volop achter deze nieuw lay-out, die mooi wordt uitgevoerd door Marc Weikamp staan. Deze laatste neemt het stokje over van Rudy Vrooman, een man die meer dan dertig jaar zijn stempel drukte op het blad. Maar onder vernieuwend verstaan we toch iets anders dan een nieuw logo en dito lay-out. We hadden meer schwung verwacht in teksten en uitvoering. Nu blijft, ondanks het zogenaamde vernieuwende het ganse blad ergens steken in goede bedoelingen en verder niets meer.

Wat ons al een tijdje irriteert zijn een aantal weerkerende items, die mede door het internet op korte tijd achterhaalt zijn. Waaronder de rubrieken: ‘Flitsen’ en: ‘De Boventoon’ (recensies). Waarbij het eerste zich voornamelijk richt op nieuwsflitsen en weetjes van wat er zich afspeelt in de stripwereld en het tweede zich richt op nieuw verschenen strips. Waarbij we ons afvragen hoe recensies, die nog stammen uit 2015 en begin 2016, nog boeiend kunnen overkomen. Persoonlijk vind ik, die de stripwereld redelijk dicht op de voet volgt, er geen bal aan. Let wel, begrijp mij niet verkeerd, met bovenstaande uit ik zeker en vast geen kritiek op de medewerkers van het blad. Ik heb steeds respect voor mensen die zich inzetten voor projecten zoals ‘Stripgids’. Want zonder deze stripliefhebbers of stripjournalisten zou het blad zelfs al lang niet meer bestaan. Nee, ik uit meer kritiek op een naar mijn mening ingeslapen redactie, die schijnbaar niet beseft dat het digitale tijdperk reeds lang zijn intrede heeft gemaakt. Waardoor recensies en vooral nieuwtjes op korte tijd achterhaald zijn.

Waarom zich niet meer richten op interviews, bekende en onbekende Nederlandse tekenaars in het zonnetje zetten (Belgische kan en mag uiteraard ook) of nieuw werk van jong aanstormend talent aanbieden. Een weg die ‘Brabant Strip’ en ‘Stripgids’ al een tijdje terug insloegen. Met succes zoals blijkt, alhoewel een blad dat ieders voorkeur wegdraagt zal er waarschijnlijk nooit of te nimmer komen. Gelukkig maar, men kan nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen. Ondanks deze nogal negatieve bespreking van het blad blijf ik een trouwe lezer van ‘Stripschrift’ en heb ik zoals steeds weer genoten van de interviews met Denis Bajram, Graig Thompson en Hanco Kolk, net als van de steeds leuke strip van Marq van Broekhoven. Maar bovenstaande moest mij toch even van het hart. WG.