Dokus de leerling 22 Plan D

We zijn half augustus. Welke leerling wil dan in godsnaam al denken aan school, laat staan er een stripalbum over lezen? Wel, meer dan je denkt waarschijnlijk. Toch zeker als het hier de capriolen betreft van Dokus, de onklopbare luilak van dienst die reeds jaren dezelfde leerstof dient te verwerken en primus is als het spieken betreft. Behalve zijn wedervaren van de laatste schoolmaanden, krijgen we ook te zien hoe deze guitige knaap zijn vakantie doorbrengt.

Het is niet omdat de jongeman zijn rapport excelleert in de nullen, dat hij gespeend is van het nodige verstand. Vaak komt hij verrassend slim uit de hoek, maar slechts zelden (en dan druk ik me nog voorzichtig uit) resulteert dat in een schools resultaat om trots op te zijn. Zijn bekwaamheid om de oplossingen van Leonie, z’n buurmeisje in de klas, te kopiëren zijn ongezien en zijn een bewijs van ongekende originaliteit.
Wie vooral uitkijkt naar nog meer trucs om de eigen resultaten op te krikken, komt echter van een kale kermis thuis. In dit album draait het immers minder om spieken. Wel gaat het over Dokus’ grootste verlangen en dat is -u raadt het ongetwijfeld al- de vakantie! Jammerlijk genoeg voor Dokus horen in zijn geval vakantietaken en bijlessen daar bij. Maar gelukkig is er ook tijd om te ontspannen in een zelf ontworpen zwembad en te luieren in de hangmat. De gevreesde 1 september nadert echter met rasse schreden en niets zal de terugkeer naar school voor de grootste luilak uit de geschiedenis tegenhouden. Helemaal niets? Hmmm… misschien is er ergens toch nog een sprankeltje hoop…
Door af te wijken van de schoolse setting (zonder die ooit echt helemaal te verlaten) zorgden Godi en Zidrou weer voor een fijn album waar heel wat studenten (of anti-studenten) enkele mooie momenten zullen aan beleven. Dat de auteurs er ook geen enkele moeite mee hebben om de onderwijzer van dienst af te schilderen als een stereotype saaie sul die de stembanden regelmatig forceert, betekent enkel maar meer oprechte vreugde langs de kant van de studenten-op-rust.

Het tekenwerk van Godi is goed en krijgt op de juiste momenten een mooie afwerking met veel oog voor detail en mimiek. De passende en verzorgde inkleuring van Laure Godi vervolledigt het plaatje (of beter gezegd ‘plaatjes’).

Besluit: mijn zonen zijn fan. En ik met hen.