Neil Gaiman's Lady Justice INT 1 Lady Justice

‘Wanneer een onschuldige vrouw een vreselijk onrecht is aan gedaan kan ze bezeten worden door de geest van Lady Justice die haar in staat stelt om de gerechtigheid te krijgen die ze verdient. ze krijgt hiertoe alle middelen die ze nodig heeft.’

Dit staat op de achterkant van deze bundeling van Lady Justice comics. Als ik het wat beter gelezen had voor dat ik het had gekocht had ik er zo mijn bedenkingen over gehad. Maar ik stapte in de commerciële fuik en liet mij verblinden door Neil Gaiman’s naam op de voorkant. Ik kende hem namelijk van ‘Signal to Noise’ en ik las ergens dat hij een ‘Doctor Who’ aflevering had geschreven. Moet dus wel goed zijn dacht ik. Maar toen ik het album thuis open sloeg en de titelpagina las begon ik toch wel wat te twijfelen aan mijn aankoop. Er staat namelijk; ‘Based on a concept created by Neil Gaiman. C. J. Henderson and Wendi Lee writers’. Toch begon ik vol goede moed met lezen en deze twee, voor mijn onbekende, schrijvers het voordeel van de twijfel te geven. Maar het viel me niet mee, ik heb met veel moeite pagina 168, ongeveer op de helft, bereikt. Sorry superhelden liefhebbers al het geweld begon me tegen te staan. Het is niet zo zeer dat ik tegen geweld in strips ben, maar deze strip staat bol van geweld dat puur en alleen uit wraak voort komt. Een betere titel zou dan ook zijn Lady Revenge in plaats van Lady Justice.

Er staan verschillende verhalen in dit album. Hoewel elke vrouw zo haar eigen reden heeft voor haar wraak oefening is het eind van het liedje altijd de zelfde. Het komt op mij over als herhaling op herhaling. Misschien is dit genre in Amerika populair omdat de politie en justitie vaak faalt in haar taak. Misschien heeft het te maken met het tweede amendement in de Amerikaanse grondwet waarin staat dat iedereen het recht heeft een wapen te dragen. Ik weet het niet, maar het zal duidelijk zijn dat dit niet het genre is waar ik van hou. Ik kan alleen maar hopen dat de meeste ouders van de kinderen die dit lezen, hun kinderen er op wijzen dat wraak niet de juiste manier is om conflicten op te lossen.

Is er dan echt helemaal niets positiefs over dit album te zeggen? Jawel, het realistische tekenwerk is op zich niets op aan te merken. En ik moet toegeven dat, mede door de dynamische vlakverdeling van de platen, de actie van de pagina’s spat. Prachtig gedaan. Daar zijn de Amerikanen erg goed in, ik ken geen enkele Europese strip die dat op die manier heeft.

Maar het prachtige tekenwerk kan helaas het slechte verhaal niet verbloemen.

Lady Justice op Ratatouille TV (blog)