Uur U 8 Parijs staat nog steeds in brand

Het principe van ‘Uur U’ kent u misschien al. De auteurs creëerden een alternatieve geschiedenis die mogelijk was geweest indien sommige gebeurtenissen uit het verleden zich net iets anders hadden afgespeeld.
In dit geval bevinden we ons in het Frankrijk van 1968. Het land is reeds jaren verscheurd door een burgeroorlog en is het toneel van rivaliserende bendes die niet in de hand kunnen gehouden worden door de internationale troepen die meer een waarnemende functie hebben. In die omstandigheden ontscheept de vermaarde Amerikaanse journalist Oliver Nooman. Zijn doel: verslag uitbrengen over de toestand in de stad. Al gauw blijkt hij echter nog een ander doel voor ogen te hebben. Eentje van een heel ander kaliber dat zeker niet zonder risico is...

Een realistische setting is in het opzet van deze reeks een must. De auteurs slagen daar zowel op gebied van verhaal als met de tekeningen erg goed in. Vanaf de eerste pagina’s wordt je een oorlogsgebied ingesleept dat erg waarheidsgetrouw overkomt. En dat komt niet enkel door de erg gedetailleerde en vaak duistere tekeningen. Ook de karakters komen erg goed uit de verf. Bovendien is de situatie waarin de protagonisten zich bevinden even complex als die in een echt oorlogsgebied.
Oorlog is een venijnig beestje en dit in woord en beeld omzetten op amper 56 bladzijden is geen sinecure. Er zijn immers heel wat omstandigheden, allianties en personages die aandacht moeten krijgen. Dat alles zich afspeelt in 1976, in een alternatieve versie van die tijd, maakt het er niet eenvoudiger op want er dient dus heel wat uitgelegd te worden. En dat is dan ook het pijnpuntje van dit album: de aanwezigheid van vrij veel tekst op sommige plaatsen haalt de vaart soms uit het geheel en vraagt om de nodige concentratie bij het lezen. Los daarvan is het concept en het verhaal meer dan de moeite waard om gelezen te worden, onder meer wegens het verhaal dat schuilgaat achter de tronie van de fotograaf!

Het toevoegen van godsdienstfanatici in de loop van het verhaal, maakt dit album nog iets actueler. Je kan je een beetje een beeld vormen van hoe het er vandaag in sommige oorlogsgebieden aan toe gaat.
Over de tekeningen heb ik summier al iets gezegd. In dit album wil men een realistische wereld scheppen en dat doe je niet zomaar met elke tekenstijl. Ook is het erg belangrijk om een waarheidsgetrouw decor te scheppen dat gebaseerd is op de toestand van de stad in de jaren ‘60 van vorige eeuw. Damien heeft zich duidelijk veel moeite getroost om zich terdege te documenteren en dit in prachtige tekeningen te gieten.

Besluit: wie even door de teksten heen bijt, krijgt een indringende kijk op een alternatieve werkelijkheid die allesbehalve rooskleurig is voor de Fransen.