Een beeld van een jongen 1 Een beeld van een jongen

1872. Fotograaf Oscar Forrest wordt ingehuurd om het Wilde Westen in beeld te brengen opdat toekomstige kolonisten kunnen aangetrokken worden. Hij wordt begeleid door Stingley, zijn opdrachtgever en een ietwat bizarre figuur die graag met z’n edele delen bloot loopt. Ten slotte is er het hulpje Milton die aardig van zich af weet te bijten en over welgekomen talenten blijkt te beschikken. Tijdens hun trip door het Wilde Westen wordt het trio geconfronteerd met de natuurelementen en de aanwezige indianenstammen, met name de Comanches. Tijdens hun trip dagen bovendien een duister figuur en een bizarre indiaan op. Langzaam komen de geheimen van de leden van de expeditie bloot te liggen.
Wie een klassieke western denkt te zullen lezen, zal bedrogen uitkomen. Nochtans begint het album op een vrij normale manier waardoor je verwacht dat alle ingrediënten van de klassieke verhalen, zoals een gevecht tussen kolonisten en indianen, vuurgevechten en zo meer, zullen volgen. Langzaam echter ontwikkelen zich verschillende onverwachte zaken, de een al vreemder dan de andere. Ook de geheimzinnige man in het zwart en een vreemde indiaan doen de bevreemding groeien.

Loo Hui Phang, van wie ik verwacht dat ook haar andere albums snel vertaald en in het Nederlands uitgegeven zullen worden, is een geboren vertelster. Bijna onbewust wordt je als lezer meegetroond van een schijnbaar vrij normale western naar een surrealistisch (liefdes)verhaal. De overgang is niet bruusk maar gebeurt geleidelijk. Voor wie graag pure westerns leest, is dit boek misschien niet onmiddellijk aan te raden. Wie, zoals ondergetekende, niet opziet tegen een vleugje mystiek en paranormale toestanden zal intens genieten van dit eigenzinnige album.
De tekenstijl van Frederik Peeters is uitstekend geschikt om de passende sfeer te creëren. Hij laat droom en werkelijkheid feilloos in elkaar overlopen en loodst de lezer feilloos doorheen het hele epos door hem (of haar) langzaam te confronteren met enkele minder normaal ogende trucjes.

Besluit: een bevreemdend maar meeslepend verhaal dat tot de verbeelding spreekt!