De Campbells 4 Het goud van San Brandamo

Campbell is niet in zijn gewone doen na het dramatische einde van de Turk op het einde van het vorige deel. De Turk was niet alleen zijn mentor, maar ook de mentor van bijna de ganse piratenvloot! Als eerbetoon wil Campbell op zoek gaan naar de mythische schat van San Brandamo! Dat was zowat het gulden vlies voor de Turk, die de schat nooit heeft gevonden. Hij wist wel waar die verborgen zou zijn, maar vond het spannender om die ergens elders te zoeken!

De Campbells begon schijnbaar als een samenraapsel van korte verhaaltjes over een piraat die samen leeft met zijn dochters en nog altijd rouwt om zijn vrouw. Maar al snel bleken de verhaaltjes onderdeel van een groter verhaal en leerden we beetje bij beetje het verleden kennen. De jonge Campbell die samen met zijn broer Inferno eerst nog als zakkenroller werkte om aan voedsel te raken en hoe ze in de piraterij rolden, of hoe Campbell zijn vrouw en pirate Fanny Morgane leerde kennen. Ondertussen ging ook het verhaal in het heden verder, waar de strijd tussen de broers Campbell de bovenhand voert! Inferno is ondertussen piraat af en heeft zelfs al de titel van baron verovert! Daartussen scharrelt de piraat Carapepino die voor de komische noten zorgt.

Jose Luis Munuera schotelt ons al vier albums lang een leuke mix van actie, avontuur en humor voor waarbij er ook nog plaats is voor emoties. Hij brengt dit in beeld in zijn gekende zwierige tekenfilmstijl.

Alles staat klaar voor een spetterende finale in het vijfde en laatste deel :
Een prachtige locatie op het Duivelseiland, een ontketende meute piraten zoekt daar een schat met Campbell die daartussen zijn eigen weg zoekt samen met zijn dochters, en daarnaast Inferno die ook richting Duivelseiland zeilt om de confrontatie met zijn broer aan te gaan.