The time before 1 The time before

We ontmoeten Walter Benedict, een fotograaf, in de ‘Village Vanquard’, een beroemde jazzclub in Newyork, Manhattan omstreeks 1958 . Waar hij tijdens een optreden van jazzlegende Miles Davis foto’s neemt, om deze mooie momenten vast te leggen voor het nageslacht. Hij zegt nooit neen tegen een opdracht. Hij is steeds beschikbaar voor reportages, modeopdrachten en portretfoto’s. Hij is de rijzende ster van het blad: ‘Way Out’. Zijn leven gaat rustig zijn gang, tot hij op een avond kennismaakt met een huis aan huis verkoper. De man probeert hem allerlei spullen aan te smeren maar Walter zegt neen op zijn aanbod. Tot enkele minuten later die zelfde verkoper in elkaar geramd wordt door een stel boeven. Walter snelt ter hulp en weet de aanvallers door middel van de flash van zijn toestel, en door het nemen van foto’s van hun boeventronies op de vlucht te jagen.

Als dank ontvangt hij van de verkoper een talisman. Die hem niet alleen succes in zijn leven kan bezorgen, maar bij een gemaakte fout, de drager ervan opnieuw naar het verleden kan voeren. Waardoor deze dan zijn fouten of misstappen kan rechtzetten. Walter gelooft niet echt wat de oude man verteld, vermoed zelfs dat het om pure oplichterij gaat. Maar eens hij ontslagen wordt omwille van een stiekem onderonsje met de dochter van zijn werkgever, neemt hij de proef op de som. Zijn droom wordt werkelijkheid, telkens opnieuw kan hij iedere situatie overdoen. Of hem ook gelukkig maakt is maar de vraag. Feit is dat zijn carrière door het telkens weerkeren naar het verleden een flinke boost krijgt. Hij weet feilloos op het goeie moment op de juiste plaats te zijn. Hierdoor kan het blad ‘Way Out’ in primeur foto’s brengen van Ava Gardner, Grace Kelly en Marilyn Monroe. Zijn zaakjes lopen vlot, hij schaft zich een auto aan en opent een eigen fotostudio. Waar de sterren staan te drummen om door hem vereeuwigd te worden.

Zelfs de legendarische John F. Kennedy, toen nog geen president van Amerika, maar kandidaat voor de senaat, doet beroep op zijn diensten. In oktober 1959 gaat het tijdens een rit naar Philadelphia waar de campagne van Kennedy doorgaat, fout voor Walter. Zijn auto glijdt weg op het gladde wegdek en knalt tegen een boom. Bij het ontwaken zal Walters leven nooit meer als voorheen zijn. En ontdekt hij langzaam maar zeker dat de talisman niet alleen geluk brengt maar ook het noodlot aantrekt. Cyril Bonin, (‘Schijn’bedriegt’, ‘Fog’), kaart een thema aan waarin een persoon opnieuw kan weerkeren naar het verleden. Niets nieuw onder de zon hoor ik u denken. Het is inderdaad een thema dat meer dan eens opduikt in films, boeken en strips.

Maar Bonin richt zich eerder op de vraag, of de talisman nu een vloek of een zegen is. Men kan telkens opnieuw zijn fouten herstellen en levensfases herbeleven. Maar of dit nu de juiste manier van leven is? Bestaat het leven immers niet uit vallen en opstaan, en leren uit fouten en ervaringen? Helaas beantwoord het scenario niet echt bovenstaande vragen. De lezer moet voor zichzelf maar uitmaken hoe hij zijn leven zou indelen, mocht hij Walters plaats kunnen innemen. Het ritmisch vertelde verhaal met een verrassende ontknoping zit mooi in elkaar, en speelt zich af tussen 1958 en 1962. De gouden jaren van de film, jazz en de nog tot op heden legendarische bekende persoonlijkheden. De lezer weet ongeveer wat hij kan verwachten van het verhaal. Het kabbelt rustig door, en telkens opnieuw als Walter naar het verleden gaat, weten we ongeveer wat eraan zit te komen. Maar kunnen we nooit raden hoe deze nieuw sprong in het verleden gaat uitdraaien. De tekenstijl van Bonin leent zich uitstekend voor dit album. Het geheel is een puur grafisch hoogstandje en Bonin weet het reizen door tijd en ruimte perfect te illustreren. Hij weet via zijn tekeningen en scenario, een aloud gegeven nieuw leven in te blazen. WG.