Cutting Edge - Op het scherp van de snede 4 Deel 4

De kaarten zijn gedeeld, de dobbelstenen zijn geworpen, ‘Cutting Edge’ nadert het finale einde. Stella, Delroy en Mark ontdekken het hoe en waarom van de dodecathlon. Hoofdorganisator van deze alles of niets race is niemand minder dan Shû Guâng, ook wel Aurora genaamd, tevens de oprichtster van Leviathan. Met als hoofddoel van Shû Guâng haar tweelingbroer afstoppen die de ganse wereld in het verderf wil storten. Oorzaak van hun vete is een blikseminslag, veroorzaakt door een bol gevuld met informatie die hen beiden buiten de tijd katapulteerde.

Hierdoor vertoeft Shû Guâng permanent drie dagen terug in het verleden. Haar broer Archibald daarentegen werd drie dagen in de toekomst gestuurd. Door zijn voorkennis heeft hij alles wat hij beliefd, geld en schier oneindige macht. Tevens richtte hij de Kerk der Integriteit op een internationale organisatie waar uitsluitend kapitaalkrachtige personen deel van uitmaken. Deze samenwerking tussen kerk en kapitaal organiseerde de wereldcrisis die in 2008 de financiële wereld op zijn kop zette. Eens ze dit verwezenlijkten, wil Archibald nog heel wat verder gaan. Hij wil de wereldmarkt vernietigen en miljoenen mensen in armoede storten. Niets kan hen schijnbaar nog stoppen. Er is slechts één oplossing die deze organisatie onderuit kan halen. Als broer en zus elkaar opnieuw ontmoeten worden ze naar verluidt terug in de hedendaagse tijd geplaatst en valt alles netjes terug in de juiste plooi. Om Archibald te stoppen, trekt ons viertal naar zijn laatst bekende schuilplaats. Een luguber oord verstopt in een uitgebreid rioleringsstelsel. Niet Archibald wacht hen daar op, maar een bende haveloze volgelingen, die hen willen offeren aan de Minotaurus, die zich verschuilt in het uitgebreide gangenstelsel.

Eens ze het labyrint betreden, waar repetitief het liedje: ‘What now my love’ van Frank Sinatra weerklinkt, worden ze overvallen door pure nachtmerries. Gevolgd door verschrikkelijke waanvoorstellingen en flitsen uit het heden en het verleden. Waarbij ze geliefden en personen ontmoeten die al een tijdje niet meer tot de levenden behoren. Boven dit alles duikt steeds opnieuw het lugubere beeld van een kwijlende duivelse Minotaurus op. Zullen onze vrienden ontsnappen aan zijn klauwen of gaan ze roemloos onderuit, waardoor de wereld in een onomkeerbare chaos wordt gestort?

Het vierde en meteen het afsluitende album van de serie: ‘Cutting Edge’ is niet meteen het makkelijkste om lezen. We geven dan ook de raad om de voorgaande albums nog eens aandachtig door te nemen. In deze nummer vier worden de krijtlijnen die uitgezet werden in de vorige albums samengevoegd, en vallen heel wat puzzelstukjes op de juiste plaats. De opdrachten uit de vorige albums worden hierdoor begrijpelijker en voegen een extra waarde toe aan het album. Francesco Dimitri, de scenarist weet het geheel goed te onderbouwen, wist blijkbaar al van bij aanvang van het eerste album perfect waar hij naartoe wilde. Gebeurtenissen die we af en toe wat overdreven vonden, of naar onze mening iets of wat de fantasy-toer opgingen, worden nu op een logische en uitgekiende manier in de juiste context geplaatst. Ook in dit vierde album worden er nog heel wat nieuwe lijnen uitgezet, waardoor er zelfs nog één van de hoofdpersonen wordt opgeofferd. Wie, dat laten we even in het midden. Tekenaar van dienst Mario Alberti, brengt het scenario perfect in beeld. Weet overtuigend de figuren weer te geven, experimenteert met geslaagde bladschikkingen waardoor de actiescènes nog meer op de voorgrond treden. Vooral zijn tekeningen van de monsterlijke Minotaurus zijn indrukwekkend en angstaanjagend. Deze geslaagde serie loopt inderdaad op het scherp van de snede. Dit is het eerste album van ‘Uitgeverij L’dat verschijnt onder het imprint van uitgeverij ‘Don Lawrence Collection’. WG.