Walking Dead (Silvester) 21 Hel breekt los (2/2)

Dit is een van de eerste malen dat we zo lang hebben moeten wachten op een nieuw deel van de populaire comic strip "Walking Dead" maar daar is een zeer goede reden voor. De Nederlandstalige reeks, uitgegeven door Silvester (waarvoor mijn oneindige dank), zit ongeveer gelijk met de Amerikaanse uitgave. Dit wil zeggen dat er dus eerst (twee)maandelijks de 28/29/30 pagina's tellende paperbacks dienen te verschijnen voor er een Amerikaanse integrale komt en dan is het tijd voor de vertaling in het Nederlands. We zullen dus vanaf nu moeten leren om geduld te hebben.
Dit 21ste deel is het vervolg op "Hel breekt los", verschenen in, jawel, 2014. De strijd met Negan en zijn achterban gaat verder. Het verhaal start al direct met een verschrikkelijke klap voor Rick. De wapenfabriek valt in handen van Negan, samen met de enige man die met de machinerie overweg kan en voor de bevoorrading van de kogels zorgt.
Ezekiel kan ondertussen het verlies van zijn tijger Shiva moeilijk verwerken en gelooft niet langer meer in een nieuw, beter leven. Rick kan dus niet op de hulp van Ezekiel rekenen, dit terwijl de oorlog nog in zijn beginfase zit. Maar Rick blijft niet bij de pakken zitten, net zomin als Negan die ook nu nog enkele smerige trucs uit zijn toverhoed haalt.

Walking Dead blijft nog steeds uit hetzelfde vaatje tappen. The good, the bad and the zombie. Rick blijft strijden voor een betere wereld, een wereld in symbiose, voor zover dit kan met die wandelende lijken, terwijl er steeds rond hem mensen als Negan roet in het eten komen gooien en je zombies nog gaat zien als de minst slechte. De steeds weerkerende strijd op het kwade dat, mits hier en daar een serieuze uitzondering, altijd het onderspit moet delven. Ook nu is het weer niet anders (voor de kenners van Walking Dead is dit geen spoiler). Het originele van het scenario zit hem dus niet in het geheel van de verhalen maar hoe je stuk voor stuk de lezer kan blijven boeien met wendingen die niemand, en hier leg ik even de klemtoon op, verwacht. De hersenen van Kirkman moeten voor de start van deze comics ergens een serieuze deuk hebben gekregen want niemand zou anders op deze krankzinnige verhalen komen. En dat maakt het dus steeds weer opnieuw meer dan verteerbaar tot en met het 21ste deel.
Ook het strategisch plaatsen van de twee pagina's grote tekeningen blijven bekoren. Doordat je al met de grootste spanning de bladzijden omdraait vergroten deze in het oog springende tekeningen het effect op de lezer.

De Walking Dead, ik hoop ze niet direct tegen te komen, alhoewel velen er op een doordeweekse maandag niet veel beter uit zien, de reeks zelf mag op dit elan zeker nog even doorgaan, zolang de mot er maar niet in komt.