Lucky Luke (Nieuw uiterlijk - Dupuis/Lucky Comics) 68 O.K. Corral

Lucky Comics is met een heruitgave offensief begonnen van Lucky Luke. Zelfs het eerste nummer wordt heruitgegeven, weliswaar de nieuwe versie, die met het strootje in de mond, niet met de sigaret. De reden hiervan kennen we wel: om op de Amerikaanse markt voet aan grond te krijgen moet men sommige regels handhaven. Vertoon van een sigarettenrokende cowboys in een jeugdstrip is uit den boze, dit terwijl er op elke hoek van de straat wel de Marlboro-cowboy te zien was. Maar Diegene die het Amerikaanse ideeëngoed kan volgen mag me altijd even een snelcursus bezorgen.

Deel 68 in de reeks is de onvolprezen O.K. Corall. Een strip in de echte Lucky Luke-stijl met alle herkenbare feiten die hem die eigenwijze stijl hebben bezorgt. Lucky Luke komt samen met zijn kompaan en veedrijver Tom Tayler toe in het stadje Tombstone dat in vervoering is van een nieuwe verkiezingsstrijd tussen de families Earp en Clanton. De tandarts van diens, jah, Tom zat met een verschrikkelijke kiespijn, is een man van het Earp-front en van de whiskyfles. De Clantons zijn dan weer de regerende partij in Tombstone, dit niet zonder laffe en tirannieke trekjes aan de dag te leggen. Lucky Luke, de strijder van het goede, zal de Earps helpen in hun strijd.
Nieuwe vertaling, nieuwe lettering, nieuwe inkleuring, dat is deel van deze uitgave. Blijft er dan nog iets over van het originele? Ja, het verhaal, de tekeningen, enfin alles waar Morris voor stond. Dat men het taalgebruik wat heeft bijgeschaafd en dat de nieuwe belettering ervoor zorgen dat alles wat vlotter leest kan alleen maar de jongeren onder ons overhalen om deze held 'die sneller schiet dan zijn schaduw' opnieuw te leren kennen. Zaten de ouwe getrouwe lezers hier op te wachten? Neen, maar zij zijn dan ook de doelgroep niet echt.

Lucky Luke blijft door de jaren heen een unicum van Belgische bodem en laten we daar nu eens fier op zijn!!!