Blake en Mortimer 6 Het gele teken

Met 'Het Gele Teken zoals verschenen in Kuifje-magazine' heb je een pareltje van een luxe-uitgave in de hand. Deze klepper van formaat, 30,5cm op 40,5 cm, is een heruitgave en ook weer niet. De strip is samengebracht in deze luxe zoals ze van 6 augustus 1953 en dit gedurende anderhalf jaar is verschenen in het weekblad Kuifje. Deze bibliofilie uitgave is vooraf gegaan door tekeningen, sketches, geschreven scenario's en covervoorstellen en dit verspreid over zomaar even 26 pagina's. Deze rijke en zeldzame, ja zelf nooit eerder gepubliceerde documenten illustreren het creatieve en grafische speurwerk van E.P. Jacobs voor deze toch wel episch deel van de reeks 'Blake en Mortimer'.
Dat Jacobs geobsedeerd was door details is alom geweten. Zijn naslagwerken waren enorm en werden vaak geraadpleegd. Geen enkel detail mocht verkeerd op papier gezet worden. Hij was een van de groten van de Frans-Belgische strip. Gestart in de studio van Hergé was het al snel duidelijk dat hij niet lang in deze stal zou blijven hangen. Na enkele one-shots is hij vlug op de proppen gekomen met deze twee flegmatieke Engelse personages die dadelijk een schot in de roos waren.

Deze luxe, ook al is hij prijzig, is een grote meerwaarde voor je stripkast. Bovendien krijg je als extraatje bij elke strip een ex-libris waarvan er slechts 750 gedrukt zijn, zoveel als de oplage van de heruitgaven van 'Het Gele teken'. Voor de liefhebbers van het originele, ttz eerste druk verzamelaars en voor de meute volgers van Blake en Mortimer is deze luxe zoveel meer dan de traditionele luxes die vaak hebbedingetjes zijn voor mensen met een dikke portemonnee maar nauwelijks afwijken van het origineel.