De 7 wonderen 4 De tempel van Artemis

Abder Phoenix en zijn kompaan Demeter zwerven door het oude Noord-Anatolië. De eerste wordt gezocht door een gevreesd rover omdat hij zware schulden heeft bij de man. Deze schuld én het toeval leiden ertoe dat de twee het heiligdom van Artemis gaan proberen beroven. Daarvoor hebben ze echter iemand nodig die de rol van hogepriesteres op zich wil en kan nemen. Er zijn echter heel nog heel wat andere elementen en personen die het hele plan op losse schroeven kunnen zetten...
Op de cover: een tempel die in lichterlaaie staat en waar de duistere rookwalmen ten hemel stijgen. Meteen is ook het einde van het album gekend. Jammer? Neen, helemaal niet, want zowat iedereen zal wel weten dat de tempel van Artemis, een van de bekendste tempels uit de oudheid, een bewogen geschiedenis kent en niet meer recht staat. Heel wat info over dit unieke gebouw is te vinden op https://nl.wikipedia.org/wiki/Tempel_van_Artemis_in_Efeze
Luca Blengino ging voor z’n verhaal uit van waargebeurde feiten die hij verweefde in deze vertelling. Hierdoor zal menig lezer weer iets wijzer geworden zijn na het verorberen van deze strip. Het is ook leuk dat de laatste pagina plaats heeft voor wat historische uitleg waardoor je feit en fictie beter kan onderscheiden.
Gelukkig was niet enkel de geschiedkundige achtergrond belangrijk maar werd er ook een boeiend verhaal geschreven waarin heel wat aantrekkelijke elementen aanwezig zijn. Ondanks een bij aanvang min of meer gekend einde, wordt de lezer toch regelmatig verrast. Tot erg ver in het album zelfs. Iets wat vanzelfsprekend de spankracht vergroot. Binnen de perken van wat mogelijk is op de 56 bladzijden die 1 album telt, hebben Blengino en Sarchione gedaan wat ze moesten en konden en dat is geen evidentie gezien het opzet van dit historisch verhaal.

Ik hou wel van geschiedkundige literatuur. Het is te zeggen: toch als die in stripvorm wordt uitgegeven. Saaie droge materie waar de nadruk ligt op namen en data ligt me al heel wat minder. Albums zoals ‘De tempel van Artemis’ vind ik enorm verrijkend, zeker als die gecombineerd wordt met wetenschappelijke achtergrondinformatie. Dat het verhaal bovendien boeiend wordt gebracht met veel oog voor historisch correcte details, kan enkel toegejuicht worden.
Ook de tekeningen getuigen van zin voor historische correctheid. Nu ben ik geen specialist ter zake, maar als je even op zoek gaat naar wat achtergrondinfo, merk je al gauw dat dit geen natte-vinger-werk is.

Besluit: alweer een boeiend album in een reeks met origineel opzet!