Man van het jaar 6 1492

Man van het jaar 1492. Niemand die twijfelt dat dat Christoffel Columbus moet zijn! Een iets meer oplettende blik op de voorcover maakt echter onmiddellijk duidelijk dat het hier niet om een van de meest bekende en besproken ontdekkingsreizigers van rond 1500 gaat, maar wel over de man die Amerika hielp ontdekken. U heeft er geen flauw benul van wie dat kan zijn? Geen paniek: u bent waarschijnlijk niet de enige, maar kan al gauw tot het selecte clubje gaan behoren dat wél meer weet dan de doorsnee man. Lees gewoon het album… ;-)
Waar gaat het over? Wel, naast de officiële versie van de ontdekking van Amerika circuleert er ook een alternatieve versie waarbij een geheimzinnige kapitein de noodzakelijke informatie zou verstrekt hebben aan Columbus om de zeeroute naar Amerika (waarvan men toen nog dacht dat het India was) te vinden. In dit boek gaat Céka op zoek naar antwoorden. Salvador is een kapitein die vaart onder Portugese vlag en wiens schip met man en muis vergaat na een tocht naar Afrika. De man zelf overleeft het wonderwel en keert na verschillende jaren terug naar z’n heimat. Zich goed bewust van de gevolgen die een geheim dat hij bij zich draagt, kunnen veroorzaken, is hij er niet happig op om die prijs te geven...
Het verhaal dat Céka geweven heeft rond een bestaand gerucht, is er een dat er mag zijn. Tegen een realistische context met omstandigheden zoals die er in die tijd moeten geheerst hebben, weet hij een geloofwaardig geheel te scheppen. Vooral het flirten tussen feit en fictie, waarbij fictie de bovenhand haalt, kan bekoren. De auteur verzwijgt ook de harde werkelijkheid met betrekking tot de kolonisatie van Afrika niet en wendt dit goed aan om de interne worstelingen van het hoofdpersonages weer te geven.
Ook de sfeerschepping zorgt voor een juist gevoel bij het lezen van dit album. Ik ging schrijven ‘goed gevoel’, maar daar is dit verhaal veel te rauw voor. Voor veel mensen moet het leven in die tijd geen pretje geweest zijn. Machthebbers en clerus hadden het beter, maar vochten onderling ook een verbeten strijd uit om meer geld en macht en dat had zeker z’n gevolgen voor het ‘gewone’ volk. Dat Céka dit allemaal weet te bundelen in één boek, is lovenswaardig.
Het tekenwerk van Tandiang sluit vooral aan bij de harde sfeer die er in de havenkroegen en aan boord van de karvelen moet gehangen hebben. Een goede keuze als je weet dat een groot deel van deze geschiedenis zich daar afspeelt. De inkleuring van Tandiang versterkt die ruwheid maar fleurt op de juiste momenten het geheel ook lichtjes op. Soms heb ik wel het gevoel dat hij er qua kleurtinten net naast zit en vind ik bepaalde scènes iets te flu of overbelicht.

Besluit: een boeiend verhaal over wat voorafging aan de ontdekking van het nieuwe continent.