Orakel 5 De weduwe

Het vijfde en laatste boek van het Orakel. Hij is een man, een oude blinde man, die op eerste zicht een arme, dolende ziel is. Hij reist rond in het oude Griekenland en vertelt verhalen in ruil voor wat eten en drank. Maar dat is slechts schijn.. hij is het Orakel en weet en ziet veel meer dan je van een blinde man mag verwachten.

In dit deel krijgen we het verhaal van de ontrouwe Zeus en hoe dat leidde tot een onwaarschijnlijke list van één vrouw om haar gezin te redden. Zeus kan zijn handen niet weghouden van mooie vrouwen, maar wil niet dat zijn echte vrouw, Hera, daar achter komt. Wanneer die kans op ontdekking plots groot lijkt, verkiest hij het om zowat een heel dorp te verwoesten. Echter één vrouw ontsnapt aan de ramp en komt ook te weten hoe de vork in de steel zit. En dat is alles wat er nodig is om een dodelijk spel tussen de twee te starten. De mogelijke beloning is groot, het terughalen van haar gezinsleden uit de dood, maar als ze een stap mis zet, zal ze een eeuwige slavin worden van Zeus. Laat de beste maar winnen ...

Het toeval wil dat net nu ook de hele heisa rond Trump en zijn al dan niet gebeurde aanvallen op vrouwen, losgebarsten is en dit speelt eigenlijk met hetzelfde thema. Een mannelijke machtspositie, een vrouw en blijkbaar mag dan alles tot ineens genoeg, genoeg is. De parallellen zijn echt wel leuk. Los daarvan is het een spannend verhaal, waar men in de Griekse onderwereld afdaalt en de tekenaar weet de verschrikkingen daar geweldig weer te geven. Dit is geen plaats voor zachte zieltjes, maar gelukkig is Cydippe, de vrouw, dat niet.

In het kort: een leuke variant op Orpheus zijn reddingspoging in de wereld van Hades