Cher ami 1 Ode aan de dieren in de Eerste Wereldoorlog

Er zijn al héél wat aspecten van de Eerste Wereldoorlog behandeld in de negende kunst. Bij mijn weten is dit echter het eerste stripalbum dat zich bijna uitsluitend richt op de rol van de dieren in die gruwelijke, allesvernietigende oorlog. De nieuwsgierigheid was dan ook vlug gewekt...

“Cher Ami” is de naam van een beroemde postduif uit de Eerste Wereldoorlog. Ze was de laatste hoop voor een ingesloten bataljon Amerikaanse soldaten. Zwaar gewond wist dit diertje de bevriende linies te bereiken en zorgde er zo voor dat de nog weinig overlevende soldaten gered werden. Zelf kwam het beestje niet ongehavend uit de strijd, maar het werd wel zo goed en zo kwaad als het kon opgelapt. Bovendien werd het prompt tot held der natie uitgeroepen. Onmiddellijk is de titel van dit boek verklaard. Bizar genoeg behoort dit verhaal echter niet tot de 3 in beeld gebrachte werken in dit boek. De opgenomen verhalen zijn wel simultaan aan deze ongelooflijke vertelling.
Niet het verhaal van Cher Ami dus, maar we krijgen wel een korte maar heftige weergave van de heroïsche taken die Jackie, Stubby en Jenny volbrachten. De eerste is een aapje dat door een soldaat werd meegebracht naar het front en daar van grote waarde bleek. Ook het tweede verhaal, van Stubby de hond verloopt gelijkaardig. Meegebracht als gezelschapsdier bleken de capaciteiten en instincten van het beestje er uiteindelijk voor te zorgen dat tientallen soldaten gered konden worden. Het verhaal van Jenny de olifant is iets moeilijker te volgen en dat is in grote mate het gevolg van de nogal abstracte tekenstijl.
Naast het heldhaftige gedrag van de 3 dieren focussen de verhalen ook erg op de band die de soldaten met hun gezelschapsdieren hadden. Een wekenlang verblijf in de loopgraven was geen pretje en elke afleiding en vriendschap was dan ook meer dan welkom. Vandaar dat de gekozen titel “Goede vriend” goed de lading dekt.

Er zijn heel wat zaken die dit boek bijzonder maken. Om te beginnen is het gebaseerd op een voorstelling met 3 animatiefilms die ondersteund werden door livemuziek. Ook de verschillende tekenstijlen maken het tot een boeiend geheel, hoewel misschien niet iedereen door elke stijl zal aangesproken worden. Dat er geen woord wordt gezegd draagt ook al bij tot een vrij uniek karakter. Dieren praten niet en dus is het een goede keuze geweest om ook uit dit beeldverhaal de tekst te weren. Tot slot wordt bij dit album een cd gevoegd van de Gentse band Yuko, die muziek creëerden die perfect bij deze verhalen past. Het is dan ook een absolute aanrader om het album te lezen onder het beluisteren van de bijhorende muziek. Iets wat nóg indrukwekkender moet zijn bij een live optreden!

Een voorstelling van Yuko met vertoning van de 3 animatiefilms waarop dit album zijn gebaseerd is nog steeds bij te wonen. Kijk op http://cherami.be/

Het 14 bladzijden tellende dossier achterin het album is absoluut meer dan de moeite waard! Het belang van dieren tijdens WOI wordt er mooi uit de doeken gedaan door Geheugen Collectief dat als doelstelling heeft geschiedenis aantrekkelijker te maken voor het grote publiek. Missie volbracht!

Besluit: voor minder dan €25 haal je een prachtig album in huis mét meeslepende muziek op cd!