Gelukkige tijden 1 Gelukkige tijden

Gelukkige tijden is de nieuwste telg uit de jarenlange samenwerking van Warnauts en Raives. Beide heren werken al jaren lang samen, en zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat ze allebei instaan voor het scenario en de tekeningen.

Dit album is eigenlijk een bundel van een tweeluik dat eerder al in het Frans verscheen. Het is het vervolg op “Na de oorlog” en “Nieuwe tijden”. Ook al twee bundels die in het Frans telkens een tweeluik waren. “Nieuwe tijden” behandelde de belevenissen van twee broers kort voor tot op het einde van de tweede wereldoorlog. Zoals je kan verwachten werd er in “Na de oorlog verder gebouwd op de familiekroniek. Nu maken we weer een sprongetje in de tijd want gelukkige tijden start in 1958. Toen was alles mogelijk en straalde de toekomst ons tegemoet. De Russen en de Amerikanen waren de ruimte aan het veroveren en België ontdekte de wereld op de Heizel. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn want Congo wil onafhankelijk worden en ook in Algerije groeit het verzet, met de nodige gewelddadige feiten in het thuisland tot gevolg. Ook in Berlijn begint de opsplitsing tussen Oost en West meer en meer te wegen. De hoofdpersonages uit de familiekroniek zijn overal uitgezwermd en lijken overal bij betrokken te zijn. Dit maakt het soms lastig om iedereen weer thuis te brengen, zeker omdat dit verhaal zich weer enkele jaren later afspeelt. Een herlezing van de vorige twee verhalen is dan ook een must om meer van dit verhaal te genieten.

Misschien hadden de auteurs beter iets minder hooi op de vork genomen en bijvoorbeeld gefocust op een van deze kantelpunten, dan bleef het voor de lezer beter te behappen, nu lijkt het alsof ze in 100 pagina’s alle gebeurtenissen van 1958 tot en met 1962 wilden vermelden waardoor het soms te anekdotisch en te verwarrend wordt. Daardoor is het allemaal wat minder beklijvend dan de vorige twee delen, maar de tekeningen maken weer alles goed! Ongelofelijk hoe ze de sfeer van die jaren kunnen weergeven in hun kleurige beelden!