Batman: The Dark Knight (Lion) A3 Gek

Deze derde bundeling van de dark knight bevat een afgewerkt langer verhaal en een kort verhaal over Halloween.
In de eerste twee bundels stonden respectievelijk Bane en Scarecrow centraal als tegenstanders van onze favoriete vleermuis. Vooral de tweede bundel kon me bekoren omdat het ons naast een spannend verhaal ook inzicht gaf in hoe Scarecrow door zijn vaders behandelingen zo is geworden. In dit derde deel krijgt Batman een andere bekende tegenstander voorgeschoteld: Jervis Tetch. De man is beter bekend onder zijn superschurken naam: Mad Hatter. Net als veel andere schurken heeft ook hij een verwrongen geest en is die ontstaan in zijn jeugdjaren. De kleine Jervis stopte met groeien, eerst was dit geen probleem, hij bleef populair bij zijn vrienden, maar als adolescent wil je graag met een mooi meisje naar het bal. Alice vond hem wel lief, maar koos toch iemand anders om naar het bal te gaan. Hoewel ze daarvoor samen met hem naar het pretpark was geweest. Jervis’ wereld stortte in en hij probeerde een experimenteel medicijn waardoor hij wel kon groeien, maar wel enkele bijwerkingen had . De bijwerkingen zijn ons wel gekend want Jervis veranderde in de Mad Hatter, een crimineel die het niet moet hebben van kracht maar wel van psychologische manipulatie. Als eigenaar van “Krazy Hats” verkoopt hij duizenden hoeden en petten, maar wat niemand weet is dat er in elke hoed een chip is ingebouwd waardoor hij de dragers in zijn macht kan krijgen. Er verdwijnen dan ook honderden mensen. Mad Hatter heeft maar één doel, hij wil de perfecte dag met Alice herbeleven uit zijn jeugd.
Batman trekt natuurlijk op onderzoek uit, en al snel wijst alles in de richting van Mad Hatter, maar hij kan het hoofdkwartier van Tetch nergens vinden. Ondertussen worstelt Bruce met zijn liefde voor de concertpianiste Natalya, die we nog kennen uit het vorige deel. Ze vindt dat Bruce zich te weinig bloot geeft. Ze heeft zelf haar hele problematische jeugd vertelt, maar denkt dat Bruce van alles voor haar verbergt. Bruce houdt echt van Natalya, maar als hij zijn geheim met haar deelt kan dit gevaarlijk worden voor haar.

Jammer dat de tekenstijlen tussen de eerste en laatste delen erg van elkaar verschillen, de overgang is nogal bruusk. Gelukkig is dit weer een sterk Batman verhaal die Bruce Wayne weer wat menselijker en geloofwaardiger maakt. Dit verhaal is dan ook eerder een psychologische thriller dan een puur actieverhaal, maar zo heb ik het liever.

Het afsluitende kortverhaal plaatst Scarecrow, de Mad Hatter en Penguin in het Arkham Detention Facility for Youth. Ze zijn er alle drie omdat ze een anonieme uitnodiging hebben gekregen voor een lucratieve zaak. Maar het lugubure gebouw confronteert hen met hun eigen demonen in plaats van dat ze een zakenopportuniteit krijgen voorgeschoteld!
Kortom weer een leuke hardcover voor Batmanfans!