Narwal (Vercnocke) 1 Narwal

De narwal, ik had er nog nooit van gehoord en dacht dus in eerste instantie dat het een zelfgemaakt woord was. Maar al vlug wordt duidelijk dat dit een zeedier is, meer bepaald een arctische tandwalvis, wat meteen ook verklaard wat we zien op de geweldige cover. Het is trouwens zeer sterk om de titel met de tanden weer te geven.. ik heb zo toch wel even naar de cover blijven kijken, zeer mooi gedaan. (en heb je de kleine letters ook gezien?)

Het verhaal zelf gaat over een atleet, of beter ex-atleet die door een blessure nu een materiaalmeester is bij een atletiekclub. Echter iemand heeft zijn aandacht getrokken. Om de hordeloopster te kunnen benaderen, vindt hij dat hij terug een complete man en dus ook atleet moet zijn. En daarom gaat hij naar een sjamaan die beweert dat met de tand van een narwal hij terug alles zal kunnen wat hij wenst. Het enige is dat hij zelf zo een narwal moet vangen en bijgevolg gaat hij op jacht in de arctische wateren.

Dit is zo een verhaal waarbij elk hoofdstuk een puzzelstukje vormt. Het leggen van de puzzel ligt in de handen van de lezer. Er wordt zo veel verteld, met relatief weinig woorden maar des te meer met beweging en boodschappen tussen de lijnen dat het niet meteen gemakkelijk gemaakt wordt. Ik heb hem alleszins toch twee keer moeten lezen, maar eens je de stukjes in elkaar ziet passen wordt het verhaal een openbaring. Een boeiende ervaring!

De tekenstijl van Wide is ondertussen ons wel bekend. Niet meteen de meest vlotte of gedetailleerde stijl, maar ik denk ook niet dat dat de intentie is. Wide gaat voor sfeer en gevoel, net omdat hij zo veel vertelt in de tekeningen. En alles werkt daar voor samen: het perspectief, de bladschikking, de kleuren en de tekenstijl.

In het kort: doe de moeite en leg de puzzel!