Trollen van Troy 21 Het goud van de trollen

Als er in de buurt van Phalompe, het bekende trollendorpje, goud wordt gevonden, breekt de goudkoorts uit bij de omliggende dorpen en de stad Eckmül. Grootste probleem: de nabij wonende trollen! Waar de eerste vinders van het goud vrij rustig kunnen verderwerken dankzij een foutje van Waha, zitten de andere gelukzoekers met meer problemen. Gelukkig brengt de kracht van een vrouwelijke parfumier uitkomst. Maar of dat genoeg zal zijn om Tetram & co uit hun vertrouwde omgeving weg te houden, is natuurlijk zeer de vraag.
Wat mij betreft vervelen de avonturen van het trollendorp nooit. De grappen van Arleston blijven leuk en gaan niet vervelen ondanks het feit dat heel wat zaken uit vorige albums op een of andere manier terugkeren. Het is soms net die voorspelbaarheid die maakt dat je nieuwsgierig wordt naar hoe een situatie verder precies gaat lopen. Akkoord, hoogstaand kan je de humor niet noemen. Fecaliën (uitwerpselen dus), veesten (ander woord voor darmwinden) en meer van dat fraais tref je nog steeds veelvuldig aan. Ook is het album niet van de zachtzinnigste (maar dat zullen de trollen zelf ten stelligste tegenspreken). Toch wordt veel op een dusdanige manier gebracht dat er weinig aanstoot aan genomen kan worden. Natuurlijk is dat grotendeels te danken aan de gewenning die we door de vorige albums ondergingen, maar dat kan de pret niet drukken. Ook het hele trollen-universum zet het een en ander in een ander perspectief. De heerlijk stereotype personages tenslotte, ronden het plaatje af. Enfin, wie in is voor een half uurtje ongedwongen entertainment kan bij dit album zeker z’n hartje weer ophalen.
Mourier is de vaste tekenaar van dienst en schudt hier meer dan deftige tekeningen uit z’n pen. De personages worden herkenbaar weergegeven en de mimiek en lichaamstaal zijn treffend op papier gezet. Ook de decors getuigen van veel arbeidsvreugde bij de man want ze geven op geen enkel moment de indruk dat ze snel snel op papier zijn gezet. Wat mij betreft mag deze artiest zeker voor meer projecten ingeschakeld worden!

Besluit: de trollen van Phalompe staan nog steeds garant voor complexloos amusement.