Tex Willer (Classics Hum!) 6 Patagonië

Tex wordt gevraagd om bijstand te leveren in Argentinië en dan meer bepaald in Patagonië. Dat is zo een ruw, maar ongerept deel in de zuidelijke tip van Zuid-Amerika. Er zijn daar mooie uitzichten, bergen en een aantal indianenstammen. Ja, we zijn gewoon van ze te horen in de USA, maar ook hier waren zij eerst.

De cowboy-tijd van Tex is de tijd waar men trachtte het land van de indianen in te nemen, indien niet goedschiks dan maar ... of toch in de USA. Hier in Argentinië wil men het anders aanpakken en echt vreedzame gesprekken opstarten met deze stammen. Hiervoor is Tex, zelf ondertussen stamhoofd (ander verhaal) in de USA, de geschikte man. Hij kent immers beide zijdes. En dus lijkt alles klaar te staan voor een historische vrede. Wij kennen echter deze reeks al wel en dus verwacht ik al wel dat het ergens gaat mislopen, wat het dan ook doet. Het verraad is diep en Tex moet zelf ook eens diep in zichzelf kijken.. tot waar gaat hij en wanneer stopt het voor hem en volgt hij weer zijn eigen principes en bijhorend pad. In ieder geval leidt dit alles er wel toe dat we weer een zeer actievolle strip in onze handen hebben.

Ik vond het leuk om ook eens van de andere indianenstammen te horen, dan die in de USA. Niet dat het daar beter ging, maar meestal worden ze toch maar vergeten. Alhoewel er hier heel veel dood en geweld aanwezig is, is dit ook een verhaal dat iets verder gaat en vragen stelt over hoe bereid mensen zijn om iets te doen dat niet echt menselijk meer is. Waar trek je de grens? Dat kent een zeer individueel antwoord zoals we hier ook te zien krijgen, maar desalniettemin blijf je er nog wel even over nadenken.

Dit is een verhaal in zwart-wit en dat in tegenstelling tot het verhaal waar we wit en zwart wel zien, maar ook zo enorm veel grijze tinten. Voor mij bracht dat dan net weer iets meer aan het verhaal.

In het kort: Typisch Tex-verhaal en toch weer niet.