Trollen van Troy 3 Als een vlucht Petaurussen

Eigenlijk zouden we de trollen moeten haten. Ik bedoel maar.. ze jagen op mensen voor het plezier en eten ze soms op (als ze goed smaken). Vermits trollen nu eenmaal sterker en groter zijn dan de gemiddelde mens, maken die laatsten ook maar weinig kans in een confrontatie. Je kan je bijgevolg echt wel de vraag stellen of we wel de trollen willen als hoofdpersonages.

Maar kijk deze familie, papa Tetram en zijn geadopteerde dochter Waha (die eigenlijk een mens is, maar bekend staat als een haarloze trol), zijn samen met haar vriendje Proffie op zoek naar een manier om de rest van hun familie en dorp te bevrijden. Immers de mensen kennen een toverformule om de trollen gehoorzaam te maken. En dan gebruiken ze de 'veroverde' trollen ook maar voor alles wat ze maar kunnen bedenken, het vuilste werk eerst natuurlijk. Op deze manier leef je mee met de onrechtvaardigheid in het leven van deze trollen en ga je voor hen supporteren, zelfs al moet daar dan af en toe (nu ja, bijna dagelijks) een mens voor sneuvelen.

In dit deel zijn ze nog steeds op zoek naar een middel om de betovering te kunnen breken. Maar de plaats waar één van de ingrediënten zou zijn, ligt zowat aan de andere kant van de wereld. Op hun reis, komen ze dan ook behoorlijk wat verwikkelingen (zoals mensen en hun toverkunsten) tegen, waardoor dit een onvoorspelbaar en uiterst humoristisch verhaal is. Bij de trollen is de humor een gegeven en als die zo goed als hier wordt uitgespeeld, is de bloeddorstigheid van het verhaal toch maar een bijkomstigheid en blijft er vooral een gevoel van pret hangen.

In het kort: Dit is gewoon een hele hoop plezier.