Guardians of the Galaxy (Standaard) 6 Deel 6

Rocket, de wasbeer, euh… Raccoon, komt eindelijk oog in oog te staan met de soortgenoot die hem een slechte naam bezorgt. Hoe zal z’n hoop op een goed gesprek met een zielsgenoot (hij was er immers altijd van overtuigd de enige overlevende te zijn van z’n ras) uiteindelijk uitdraaien? En wat is de bedoeling van die ander om z’n naam zo te besmeuren? Het antwoord leest u in deze zesde Galaxy of the Guardians.
Naast het slot van dat verhaal zien we Groot aan enkele jonge buitenaardsen een verhaal vertellen over Rocket. Gelukkig voor ons beschikken wij over bijbehorend beeldmateriaal want anders zou het wel heel erg onbegrijpelijk worden. Met de eenzijdige tekst “Ik ben Groot” geraak je als mens immers niet ver.
In het laatste deeltje tenslotte lost de Raccoon een oude schuld in door enkele robots te bevrijden uit handen van misdadigers.
Na heel wat experimenteren met vorm en kleur (lees de recensie van deel 4 en deel 5), lijkt de reeks eindelijk z’n definitieve uitzicht gekregen te hebben. Geen slechte zaak want anders dreigden de lezers volgens mij definitief af te haken. Met de grafische keuzes lijkt ook het gehele opzet en het doelpubliek mee te zijn vastgelegd. De auteurs kozen voor een humoristisch stijl met veel overdrijvingen die naar mijn bescheiden mening vooral jongeren zal aanspreken. Ook de aanwezigheid van veel actie in drukke, kleurrijke scènes is spek naar de bek van dit publiek. De verhalen zijn bovendien goed te begrijpen, ook als je de eerdere delen niet las. Enige voorkennis is wel mooi meegenomen.
Toch even opmerken dat de ommezwaai alles te maken heeft met het feit dat de hier opgenomen issues eigenlijk uit de reeks ‘Rocket Raccoon’ komen. Misschien een beetje een rare beslissing van SU om ook niet een nieuwe reeks te starten? Die beslissing zal waarschijnlijk wel afgehangen hebben van de verdere plannen... Enfin: inpikken vanaf deel 5 van deze reeks is perfect mogelijk en voor velen waarschijnlijk ook aan te raden.
Zoals reeds aangegeven zijn de tekeningen vrij druk. Dat komt onder meer door de dikkere lijnvoering en ietwat grovere afwerking. Ook is er veel actie aanwezig in de kleurrijke scènes. Je moet er voor zijn, maar het doelpubliek smult ervan!

Besluit: eindelijk lijkt deze reeks z’n vaste vorm te hebben gevonden. Vooral de jeugd zal deze comic gretig lezen.