Ekhö de spiegelwereld 5 Het geheim van de Preshaunen

Ekhö is een van de recentste reeksen van Arleston, en in tegenstelling tot heel wat andere reeksen speelt deze reeks zich niet af op Troy, maar op onze eigen aarde. Dat is maar de halve waarheid want het is een soort spiegelwereld van onze wereld waar er geen elektriciteit bestaat, maar wel veel fantatstische figuren. Zo wordt er niet gereisd in reuze cruiseschepen maar op aangepaste reuzenoctopussen (wel opletten als er onder water wordt verder gereisd).

Een van de bepalende wezens van Ekhö zijn de preshaunen. We weten al dat ze regelmatig thee moeten drinken om hun eigen instincten onder controle te houden en dat ze dwangmatig het Thaumische evenwicht van Ekhö bewaken. Dat evenwicht raakte danig verstoort toen Fournille per ongeluk aan de Ekhö kant van onze wereld raakte. Ze wordt dan ook al van in het begin begeleid door Sigisbert, zowat haar privé preshaun! Fournille wil nu eigenlijk eens weten waarom ze op Ekhö is gearriveerd en waar de preshaunen nu eindelijk zo bang voor zijn. Een bezoek aan Rome, en het Vatishaun is dan ook de logische volgende stap. Naast de gebruikelijke verwijzingen naar gekende plaatsen en typische gebruiken staat vooral de duale preshaunse maatschappij centraal. Er zijn namelijk twee strekkingen tussen deze dieren die mekaar bekampen!

Alessandro Barbucci, zelf een Italiaan kan zich dus eens compleet uitleven in een thuismatch. Zoals we al gewend zijn uit de vorige delen kwijt hij zich weer voorbeeldig van zijn taak zodat we ook nu weer op het eerste vliegtuig willen springen om al dit moois te vergelijken met de werkelijke situatie.

Door dit album krijgt deze reeks die eigenlijk een verzameling is van goedgetekende komische verhalen in een wereldstad, een nieuwe dimensie. Er zit een verhaal achter deze spiegelwereld met een grimmig randje. Dit komt deze reeks alleen maar ten goede!