Outcast (Silvester) 3 Een eindeloze ondergang

Outcast draait rond één man, een man die dan nog paria genoemd wordt. Niet bepaald een uitnodiging, voor die man dan. Als thema voor een strip.. nou dat klinkt al een pak interessanter. Ondertussen weten we dat de paria, of met zijn echte naam Kyle, op één of andere manier mensen die bezeten zijn, pijn kan doen. Of beter gezegd het ding dat in hen zit. En als het een beetje meezit, slaagt hij er zelfs in om dat uit het lichaam te verjagen. Echter hij wordt niet voor niets paria genoemd. De mensen die bezeten zijn, verachten hem en willen niks met hem te maken hebben. Logisch denk je, ja maar er zit meer achter dan zo op eerste zicht lijkt. Het verhaal is aan het aangroeien naar iets dat veel verder gaat dan gewoon een bezetenheid.

Het rare is dat ik me nu, pas nadat Kyle het zelf opmerkt, ook zie dat er verhoudingsgewijs wel heel veel mensen zijn die bezeten zijn. Ze lijken ook niet echt uit te zijn op dood en vernieling. Integendeel ze lijken zich gewoon af te keren van de rest van de maatschappij, gezin en familie. Niet echt doodzonden. Het plaatje is dan ook nog niet geheel duidelijk. Kyle en zijn priester-vriend gaan door met uitdrijvingen of proberen dat, maar ergens voel je zo een addertje onder het gras aankomen. Zijn ze wel de goede zijde? Ik zou het echt niet weten.

Met andere woorden er zijn nog genoeg open vragen en onduidelijke kwesties die dienen een antwoord te krijgen. Ondertussen hebben we een intrigerend verhaal dat nog alle kanten uit kan. Die onzekerheid maakt dat je geïnteresseerd blijft verder gaan. Dan is het ook leuk dat Silvester deze vlot aan het uitbrengen is.

De tekeningen zijn donker. Zelfs als we spreken over een scene overdag, lijkt het een duistere tijd te zijn. Dit is niet alleen het gevolg van de eerder ruwe, dikkere belijning maar ook in de keuze van kleuren. Er is bijna geen heldere kleur te bespeuren.

In het kort: kan nog alle richtingen uit.. leuke vaststelling!