Mieleke Melleke Mol (2) 23 Puppie de puppy

De feestdagen komen eraan en dat zullen we geweten hebben: de reclamespotjes op TV vliegen ons om de oren en de kinderen worden overdonderd met het nieuwste en meest blitse speelgoed. Hopen maar dat die goede Sint ook eens denkt aan geestverrijkende literatuur in de vorm van strips. Voor de jongste lezertjes is er bv. de reeks Mieleke Melleke Mol (onderdeel van Urbanus vertelt) van Urbanus en Stallaert.

Deze maal opteerde het auteursduo voor één lang verhaal. Op een dag staat een puppy aan de deur van ons olijke trio. Tot grote tevredenheid van Mieleke en Melleke neemt Tante Tulp het beestje in huis. Mol is echter minder blij want die kan hoegenaamd niet lachen met de flauwe moppen van het hondje. Er blijken trouwens nog wel meer dingen mis te lopen en dan is het de vraag of Puppie zal mogen blijven?

Mol neemt een prominentere plaats in dan we gewoon zijn en laat een minder fraaie kant van z’n persoonlijkheid zien. Maar daar heeft het beestje misschien wel redenen toe. Enfin, er gebeurt weer heel wat in dit album van Urbanus en Stallaert. De gekke en grappige situaties volgen elkaar in een snel tempo op waardoor de lezers geen tijd hebben om verveeld te raken. Er zijn ook weer heel wat plezante details aanwezig waarnaar het aangenaam zoeken is.
Door het opzet van één lang verhaal en de aanwezigheid van nogal wat conflicten (vooral tussen de 2 viervoeters) kon dit album mij minder bekoren dan vorige exemplaren. De jeugd in huis (zelfs de tieners) konden het dan wel weer smaken. De doelgroep zal dus zeker weer aangesproken worden door deze nieuwste vertelling van Vlaanderens bekendste komiek.

Besluit: ideale, plezante literatuur voor de jonge (en vaak ook iets minder jonge) lezers!