Barracuda (Jérémy) 6 Bevrijding

Het laatste deel van deze reeks.. eindelijk gaan we weten wie aan het langste eind trekt en wie het helaas niet zal overleven. Deze piratenreeks heeft ongeveer iedereen uit zijn vertrouwde omgeving gesleurd, op onbekende paden gestuurd en dan alles maar laten losbarsten. Onvoorspelbaarheid was dan ook wel een eigenschap dat deze reeks in grote mate bezat. Maar alles is nu toch finaal in een plooi gevallen.

De drie kinderen zijn volwassen geworden en dat niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal hebben ze enorme stappen gezet. Ze hebben gevonden wie ze willen zijn en hebben krachtige stappen gezet om dat ook te doen, zelfs als het niet het meest gemakkelijke pad is voor hen. Ze staan stevig in hun schoenen en in dit verhaal is dat ook nodig. Emelio, Raffy en Maria kunnen uiteindelijk alleen maar zijn wie ze zijn en dat heeft ook tot gevolg dat het einde geen good news show, zo van 'ze leefden nog lang en gelukkig', is. Iets dat ik wel kan appreciëren, zeker als men daarvoor alleen maar trouw blijft aan wie men is. Mooi en een beetje tragisch.. een zeer geslaagde combinatie.

Ik kan er niet omheen dat ik de tekeningen nog steeds één van de sterke punten van deze reeks noem. Niet omdat het verhaal slecht is, het bovenstaande zou je dat al wel duidelijk hebben moeten maken, maar omdat ze zo goed zijn. Men heeft geen schrik om karakterkoppen te gebruiken, om lelijkheid te tonen en net daardoor zijn die paar pareltjes van schoonheid nog zo veel mooier en krijgen ze veel meer impact. Elke tekening straalt sfeer uit, elk personage ademt dat uit, waardoor elke pagina een indruk nalaat. Het gebeurt niet zo dikwijls dat zo'n niveau pagina na pagina gehaald wordt in één reeks.

In het kort: voor de piraten-liefhebber een must!