Ster van de woestijn 3 Deel 3

20 jaar geleden verscheen het tweeluik “Ster van de woestijn”. Het was niet alleen een prachtige western, het was ook zowat mijn eerste kennismaking met twee illustere stripmakers die later nog brokken hebben gemaakt en me ettelijke uren lees- en kijkplezier hebben bezorgd.

Nu verschijnt er dus een nieuw tweeluik. Desberg is net als toen weer verantwoordelijk voor het scenario, maar Marini ontbreekt. Hij had wel zin, maar geen tijd omdat hij teveel bezig is met zijn eigen serie. Hij vond wel een waardig alternatief in zijn vriendenkring met Hugues Labiano. We kennen de man vooral van zijn samenwerking met Desberg: Black Op. Labiano waagt zich niet aan schilderen zoals Marini, en blijft trouw aan zijn kenmerkende stijl, dus met kenmerkende kinnen en neuzen. Maar dit zorgt er net voor dat zijn figuren echte karakterkoppen krijgen en dat is wel van toepassing in een westernstrip vol indianen en cowboys. Ook de donkere inkleuring versterkt de sfeer van het verhaal.

Hoewel het verhaal Ster van de woestijn heette, duurde het tot op de laatste pagina’s van het verhaal voor we te weten kwamen wat ze betekende. Het was de naam van een indiaanse die dus eigenlijk geen echte rol speelde in het verhaal. Dit nieuwe verhaal is eigenlijk een prequel op het vorige verhaal, en eindelijk mag Ster van de Woestijn meespelen in de reeks die haar naam draagt!

Dit is geen romantisch cowboy verhaal, we worden dan ook meteen met onze neus op de harde werkelijkheid geduwd als een groepje kolonisten ’s nachts wordt aangevallen door een groepje cowboys die de vlaktes liever voor zich willen houden. Alleen een klein meisje overleeft, dankzij de hulp van een indiaan dit bloedbad.
Daarna springt het verhaal enkele jaren verder als we de schuchtere indiaan Ochtendbries leren kennen, hij is geen echte krijger en in is meer geïnteresseerd in de kennis van de medicijnman. Hij is verliefd op Ster van de woestijn, maar zei lijkt eerder geïnteresseerd te zijn in de sterke jonge krijgers. In het nabij gelegen stadje arriveert Mary samen met haar vader. Ze keren terug naar de plaats waar haar moeder/zijn vrouw werd vermoord om er zich te vestigen. Dit leidt tot enige opschudding onder de plaatselijke bevolking.

Je moet het eerste tweeluik niet gelezen hebben om volop van dit verhaal te genieten. Als je het al gelezen hebt weet je wel al ongeveer waar dit verhaal zal eindigen, maar iedereen voelt al aan zijn ellebogen dat het nooit een happy end voor alle betrokkenen kan zijn natuurlijk. Desberg is weer in topvorm en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. Laat deel vier maar komen!