Wol 1 Wol

Laat me beginnen met te zeggen dat ik niet hou van een familie-epos en al helemaal niet als het van dat inner-politiek gedoe is waarbij de ene de andere continu, voor welke reden dan ook, stokken in de wiel steekt. En waar gaat dit over? Juist ja, een familie die in de problemen geraakt en zichzelf eigenlijk zo goed als vernietigt. Maar er is iets speciaal aan de hand. Dit verhaal captiveert me en dat is de volledige verdienste van Aart Taminiau. Hoe hij dit grafisch aanpakt en bijgevolg hoe hij dit vertelt, weet me ongelooflijk hard te boeien. De weergave en de bijhorende gevoelens houden me dan ook gekluisterd aan dit verhaal tot het einde.

Maar beginnen bij het begin.. de Van Mergaerts, een Tilburgse familie die rijk is geworden als wolhandelaar, probeert mee te stappen in de industriële revolutie. En bijgevolg kopen ze een machine, die een totaaloplossing zou moeten zijn voor hen. Niemand meer nodig, gewoon één machine die al het werk doet. Logischerwijs zou dit toch nog meer winst moeten brengen en de rijkdom laten toenemen. Echter de black box, die niemand nog echt kent of beheerst, kent een klein mankementje waardoor de productie stil valt en het gevolg daarvan is dat langzaam aan de hele familie ontrafelt.

Het verhaal is op zich wel boeiend maar iets gelijkaardigs bestaat nog wel. Het is vooral de manier waarop dat het gebracht wordt dat dit zo buitengewoon maakt. Direct al bij de eerste pagina's zie je een zwart en wit deel per blad. Hoe slechter het gaat, hoe meer zwart.. maar dat impliceert natuurlijk wel dat zelfs in de beste periodes er al iets zwart aanwezig was (wat ook zo is) dat nu gewoon maar blijft groeien en groeien en... Maar toch is er ook nog steeds een lichtpuntje, zelfs op het diepste punt van de val. Zwart en wit, twee zijdes van één verhaal en de familie die tussen de twee geslingerd wordt. Van waanzin tot rede, van totale disconnectie met de realiteit tot met de voeten in de stront staan om het op te lossen, we zien het allemaal, maar vooral we voelen het allemaal. Taminiau slaagt er in om veel te zeggen met zijn tekeningen en waar het enigszins kan de woorden achterwege te laten. Dit is een strip zoals er best veel mogen naar streven om te zijn.. een uiterst goed huwelijk tussen woord en beeld.

In het kort: uitermate boeiend en bijgevolg een aanrader