De schim (Van Gheluwe) 1 Mensenjacht

Zo af en toe krijg je iets in handen waar je geen idee van hebt wat je moet verwachten. 'De schim, mensenjacht' is zo eentje. De schim klinkt eerder als een superheld maar mensenjacht lijkt daar niet echt van toepassing bij. Bijgevolg had ik geen flauw vermoeden wat ik ging krijgen als ik het boek zou openslaan.

De schim is een man die zaakjes oplost en dan niet op een vredelievende manier maar op een doortastende manier. En deze keer is hij gevraagd om in te grijpen bij een ontvoering van de dochter, Tina, van een rijke man. Hij vindt al vlug waar ze vastgehouden wordt en begint aan zijn reddingspoging. Echter hij heeft zijn capaciteiten een beetje overschat en heeft uiteindelijk zelfs de hulp van de ontvoerde jongedame nodig om veilig weg te geraken. Maar ze zijn nog lang niet veilig en hun samenwerking heeft dringend nog wat finetuning nodig om het tot een goed einde te brengen... maar of het uiteindelijk lukt?

Het leuke aan dit verhaal is dat de held niet zo een geweldige superheld blijkt te zijn. Daardoor krijgt Tina de kans om uit te pakken met haar sterke kanten en vullen ze elkaar aan. Er zit meer evenwicht tussen beide hoofdrolspelers in dit verhaal dan we meestal te zien krijgen. Dat vindt ik best leuk. Echter, ik had graag iets verder in het verhaal gestaan om net iets meer te weten dan nu. De achtergrond is nog grotendeels blanco, zowel van de schim als van de ontvoering van Tina. En ik mis dat toch wel een beetje. Desalniettemin ben ik voldoende geprikkeld om alvast uit te kijken naar het volgende deel.

De tekeningen zijn in zwart-wit en dynamisch. Dit laatste wordt sterk geholpen door de bladschikking. Er wordt heel regelmatig door de kaders gebroken waardoor tekeningen in elkaar lopen en elkaar aanvullen. Dit geeft een zeer vlot leesbaar geheel (als het goed uitgevoerd is zoals hier) waarbij het tempo er in gehouden wordt.

In het kort: benieuwd naar het volgende deel