Amazonia (Marchal) 1 Deel 1

Amazonia is al het derde verhaal over Kathy Austin, een agente van de Britse inlichtingendienst, die ondertussen zowat de naam van specialiste in vreemde gebeurtenissen heeft gekregen. Een niet erg benijdenswaardige positie, want haar dossiers belanden zowat altijd in een of andere diepe la. Bovendien brengt haar job haar weken- en zelfs maandenlang op de meest afgelegen en gevaarlijke plaatsen. Ook deze maal is dat weer het geval. De dominee van een ziekenhuis diep in het oerwoud langs de Amazone. komt toevallig in het bezit van een bizarre foto van een Duitse fotograaf. Via het consulaat wordt de Britse inlichtingendienst op de hoogte gebracht waarna Kathy zeer tegen haar zin toch de opdracht aanvaardt om het mysterie te gaan onderzoeken. Geen vanzelfsprekende zaak want ze zal het terrein van gevaarlijke indianen moeten betreden. Bovendien zijn er nog andere geïnteresseerden.
De verhalen van Leo behoren tot degene die zo snel mogelijk in m’n boekenkast moeten belanden als ze uitkomen. Zo ook Kenya en Namibia, de eerste 2 cyclussen in deze reeks. Desondanks ben ik wel enthousiaster over zijn ruimte-avonturen. De start van dit derde seizoen doet me echter vermoeden (en hopen) dat dit wel eens het beste verhaal uit deze reeks zou kunnen worden. Het geheel wordt zorgvuldig opgebouwd en Leo en Rodolphe geven naar goede gewoonte niet teveel ineens prijs. Zo komen we bijvoorbeeld pas op bladzijde 13 te weten waarom het hoofdpersonage het vliegtuig zal nemen naar Manaus. Tegelijkertijd hinten de auteurs verschillende malen naar mogelijke ontwikkelingen. Ook een link met de vorige verhaallijnen lijkt aanwezig te zijn. Maar hoe die zich precies zal manifesteren is nog koffiedik kijken. Vast staat dat we in volgende delen zeker nog verrast gaan worden door de auteurs. Ik kijk ernaar uit!

In de kritiek die ik hier en daar opvang dat de verhalen van Leo in herhaling vallen, kan ik inkomen. Toch zou ik ze voor geen geld willen missen want de albums blijven boeien en steeds weer zorgen voor een heerlijk ontspannen moment leesplezier.

Het tekenwerk van Marchal is erg goed en draagt bij tot een aangename leeservaring. Mede dankzij de kleuren zit de sfeer juist en is die een afspiegeling van de periode waarin het verhaal zich afspeelt.
Wat me wel opvalt en enigszins stoort is dat de druk van de verso-zijde lichtjes zichtbaar is op de recto-zijde. Het kan aan mijn exemplaar liggen natuurlijk, maar indien niet hoop ik dat de uitgever voor het volgende album z’n toevlucht neemt tot iets dikker papier.
Ook nog even meegeven dat op het einde van dit boek een interview staat met Leo over Mermaid Project, z’n laatste nieuwe creatie. Erg interessant, zeker als je van plan bent die albums aan te schaffen of dat al gedaan hebt.

Besluit: een uiterst genietbaar album. Wie Kenya en Namibia beviel, zal hier zeker niet aan bedrogen zijn! Leo, Rodolphe en Marchal mogen nog samenwerken!