Biep en Zwiep (Strip 2000) 4 Terug naar school

Volgens de backcover is dit het laatste nummer van Biep & Zwiep. Met andere woorden, dit is de kans om nog een allerlaatste keer te genieten van deze twee dames.. euh .. heksen. Het lot wil dat dit deel heel wat gags verzamelt rond het feit dat de lezers terug naar school moeten gaan en zij niet. Het is een beetje een raar moment om nu uit te geven, maar desalniettemin laten de twee zich volledig gaan.. going out with a bang!

Naast de terug naar school-gags zijn er nog een (beperkt) aantal over de relatie tussen de twee. We weten al langer dat dit een disfunctioneel duo is waarbij ze elkaar meer op stang jagen dan iets anders. En die basis hoort nu eenmaal bij hen en is in elk deel een essentieel onderdeel, zo ook hier. Hun sarcastische opmerkingen naar en over elkaar zetten de toon en wanneer ze hun aandacht dan verschuiven naar het naar school gaan van de lezers, zijn ze al goed op dreef gekomen en krijgen we de volle laag. Heerlijk toch..

De tekenstijl is niet meer of minder dan een karikaturale weergave van twee heksen en hun omgeving en dan meer bepaald hun huis. Men kan bijna niet meer de clichés uitpuren dan hier gebeurd is. En dat maakt ze dan ook perfect om met alles en iedereen de draak te steken, te beginnen met hunzelf, nu ja met elkaar.

In het kort: nog steeds grappig en dus het perfecte moment om te stoppen, zeker??? (ja, er is nog wat twijfel in mijn stem)