Mermaid Project 1 Deel 1

In dit toekomstbeeld, ziet Parijs er uit alsof het nog een wereldoorlog meegemaakt heeft. De Eiffeltoren heeft zowat de helft van zijn hoogte verloren, de straten zitten vol gaten en de huizen zijn niet echt onderhouden. De mobiliteit is teruggevallen tot te voet, met de fiets of voor de gelukkigen met paard. Heel af en toe rijdt er nog iets gemotoriseerd rond, maar je kan ze op één hand tellen. De grootste verandering is wellicht dat het niet meer de blanken zijn die de touwtjes in handen hebben, en dat er nu eerder een discriminatie is naar deze nieuwe minderheid.

Tegen deze achtergrond, ontmoeten we Romane, een vrouwelijke en blanke politie-inspecteur. Dat haar leven niet bepaald gemakkelijk is, is dan ook wel meteen duidelijk. Ze is zo een beetje het voorbeeld voor de politie dat blanken ook kansen krijgen, maar ondertussen wordt er niet al veel meer van haar verwacht dan te knikken op commando. Dat gaat haar echter niet af en bijgevolg is van plan eens te bewijzen wat ze kan. De weinige kansen die ze heeft, grijpt ze dan ook met beide handen aan. Hierdoor, en door het stom toeval dat haar broer weleens een getuige kan zijn met betrekking tot een moord, mag ze deze moordzaak onderzoeken. Echter ze wordt hierdoor gesmeten in een wereld van genetische manipulatie waar de belangen zodanig groot zijn, dat alles kan en mag.. dat het gevaarlijk zal worden, staat dan ook buiten kijf.

We krijgen hier een leuk en spannend detective-verhaal, waarbij Romane de underdog is. Dit eerste deel is er echter zonder, ogenschijnlijk, veel moeite in geslaagd om de lezers als één blok achter haar te laten staan. We zijn mee en supporteren voor haar. Meegesleept in het verhaal heet dat dan.

Er is hier een wereld gecreëerd die overtuigt. Mede dankzij de tekeningen. Zij zijn behoorlijk gedetailleerd en laten daardoor zien en voelen hoe deze wereld functioneert. Er zijn natuurlijk de opvallende elementen zoals de Eiffeltoren. Maar sterker is dat het soms in de kleine details te vinden is, zoals het binnenkruipend groen dat nu elk gebouw bezit. Het illustreert mooi hoe zeer de wereld, maar ook de mentaliteit, veranderd is.

In het kort: zeker de moeite! Bijgevolg zal ik het volgend nummer ook al mee nemen zonder er nog over na te denken.