De Blauwbloezen S11 Een hommage door...

De bedenkers van De Blauwbloezen zijn Cauvin en Louis Salvérius. De eerste is bij iedereen bekend, Salvérius zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Bij de dood van Salvérius in 1972 werd het tekenwerk overgenomen door Willy Lambil, toen een beginnend tekenaar, tegenwoordig een icoon wat de Franco-Belgische strip betreft. De eerste maal dat deze reeks in het weekblad Robbedoes verscheen was 1968 en was meteen een schot in de roos. Ondertussen zijn er zomaar even 60 albums verschenen en dit leek Dupuis een ideaal moment om een hommage uit te brengen voor De Blauwbloezen. Negentien tekenaars waren direct partij voor deze hommage, elk met hun eigen stijl en voeling met de reeks. Ze brengen een ongeëvenaarde hulde aan de personages Blutch en Chesterfield en laten hun enthousiasme de vrije loop. Resultaat is het album dat hierbij besproken wordt.
In korte verhaaltjes geeft elke tekenaar/scenarist zijn kijk op de twee beroemdheden uit de Secessieoorlog. Hier zitten echte pareltjes tussen die in elke pagina's een korte schets geven van hoe ze Blutch en Chesterfield profileren. Niet alle verhalen halen hetzelfde niveau maar het gemiddelde zit rond een "goed" tot "zeer goed". Waar tekenaars als Laurence Croix en Thierry Gloris dicht tegen het origineel aanschurken heb je anderen als Joris Chamblain en Aimée De Jongh die de twee helden een nieuw, volwassen imago geven.

De topvertellers zijn toch wel, Aimée De Jongh, Olivier Dutto en Joris Chamblain die Blutch en Chesterfield afschilderen als twee helden met een peperkoeken hart, die evenveel lijden als de slachtoffers van deze waanzinnige oorlog tussen Noord en Zuid, tussen vrijheid of slavernij. Aimée voegt er zelf wat spirituele accenten aan toe en bezorgt ons een verhaal dat je kippenvel geeft.

Over het algemeen is deze hommage vaak beter dan het origineel en dan bedoel ik de laatste delen die vaak gemakshalve uit de lossen mouw werden geschud, gewoon omdat men een regelmaat van publicatie dient te volgen. "De Blauwbloezen, Een hommage door..." is een sterke aanrader, of je nu al dan niet een voorstander bent van het originele. Ook al verwijst men vaak met een kwinkslag naar het originele, je hoeft echt geen voorkennis hebben om "Een hommage door..." te kunnen appreciëren maar dan mis je enkele spitsvondigheden.