Lise op Monstereiland 1 Deel 1

Lise is dol op monsterverhalen en luistert graag naar de vertellingen van haar moeder, die haar verzekert dat monsters niet bestaan. Dat vindt het dappere meisje erg jammer. Maar op een nacht krijgt ze eindelijk enkele afschrikwekkende creaturen op bezoek in haar kamer. Tot grote ontgoocheling van de monstertjes is de kleine meid echter niet bang te krijgen. De drie brulapen besluiten dan maar om haar mee te nemen naar de meest afschrikwekkende plaats die ze kunnen bedenken: Monstereiland! Eens daar aangekomen blijken ze er zelf niet echt thuis te zijn. Toch moeten ze erin slagen Lise bang te maken want anders gaan ze hun quota niet halen en dat kan desastreuze gevolgen hebben voor hen. Een spannend avontuur begint voor deze 3 wezentjes en het kleine meisje.

Het verhaal van Kristof Berte doet een beetje denken aan de Disneyfilm ‘Monsters, Inc’ waarin een kleine meid niet bang te krijgen is en de monsterwereld op z’n kop zet. Iets gelijkaardigs gebeurt hier ook, maar de auteur geeft er toch een geheel eigen draai aan. De gebeurtenissen volgen zich -zoals het bij een goede kinderstrip betaamt- vrij snel op en er zijn verschillende rode draden te bekennen die het humoristische aspect ten goede komen.
De teksten vind ik soms vrij moeilijk als je het bekijkt vanuit het perspectief van het doelpubliek. Gelukkig kunnen die delen zonder al teveel moeite overgeslagen worden waardoor beginnende lezertjes toch zelfstandig deze lectuur kunnen verorberen. Het album laten voorlezen is voor velen natuurlijk nóg beter en leuker. ;-)

De tekeningen zijn geanimeerd en spreken aan. Ze hebben duidelijk iets vrolijks over zich waardoor je als ouder van jonge koters absoluut niet bang moet zijn dat je kind hier nachtmerries van gaat krijgen.
Ook in het tekenwerk zijn er enkele moeilijkere passages die het begrip van het verhaal wat minder evident maken voor het doelpubliek. Het gaat met name over enkele flash-backs die volgens mij wat duidelijker konden. Maar misschien onderschat ik de modale jonge lezer.

Besluit: een aangenaam en plezant (voorlees)verhaal voor jeugdige lezertjes!