De Kennedy files 1 De man die president wilde worden

De Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben de hele wereld maandenlang in de ban gehouden. Nu de winnaar bekend is, is de storm nog steeds niet geluwd. De boude uitspraken van de toekomstige sterkste man van Amerika zijn hier niet vreemd aan. Ook het feit dat het een succesvol zakenman is, die reeds over lijken is gegaan om z’n status te bereiken, doet velen huiveren. De gedachte dat zo iemand een wereldnatie gaat leiden, jaagt angst aan. Echter, zij die de illusie koesteren dat het de eerste maal is in de geschiedenis dat zo iemand dit ambt zal bekleden, mogen wakker worden uit hun droom. Vroeger was het niet zoveel anders. Dit boek is daar een duidelijk bewijs van…

De Kennedy Files is een weergave van het leven van de leden van de Kennedy-clan en is gebaseerd op verschillende bronnen. Deze bronnen zijn niet steeds even accuraat en spreken elkaar soms tegen. Bovendien werd het verhaal door de auteur gedramatiseerd. Dit album is met de nodige satire geschreven en is gelukkig niet het loodzware boek geworden dat het potentieel in zich had. Toch moet je als lezer goed bij de pinken blijven want vele historische personen passeren de revue waarbij het niet steeds even duidelijk is wie wie is.
Gelukkig voorziet de auteur achteraan het boek informatie met betrekking tot de Kennedy-familie en de geschiedschrijving errond. De eerste bladzijden daarvan geven trouwens een mooi verzicht van de personages. Het is geen slecht idee om dat even te bekijken en lezen vooraleer te beginnen aan het verhaal.

Er gebeurt erg veel in de tijdspanne die hier vooral belicht wordt, namelijk tijdens de opgang van het rijk van Hitler. Het lijkt misschien raar om zeggen, maar deze massamoordenaar had behoorlijk wat bewonderaars, ook in het buitenland. Daar waren belangrijke personen bij die een kans zagen om hun eigen opvattingen meer door te drukken en/of (veel) zakelijke mogelijkheden zagen. Een gegeven waar ik vroeger nooit echt bij stil heb gestaan. Het toont aan dat wat nu gebeurt in Amerika, niet heel nieuw is.
Het zijn de analogieën met toen en nu die dit een interessant boek maken, ook voor wie minder geïnteresseerd is in de politieke geschiedenis van Amerika. Enige interesse in het democratisch stelsel is echter wel aan te raden als je aan dit epos begint.

De tekeningen zijn neergepend met dikke lijnen waardoor het geheel vrij zwaar overkomt. Bovendien worden vele prenten overheerst door vrij grote blokken tekst. Niet de meest tot de verbeelding sprekende tekenkunst dus, maar gezien het opzet is dat ook niet nodig.

Besluit: interessante lectuur voor wie zich interesseert in de Amerikaanse politieke achtergronden.